Uit de Consumer Privacy Survey 2024 van Cisco blijkt dat bewustzijn van het recht op privacy cruciaal is voor het versterken van consumentenvertrouwen en -zekerheid in opkomende technologieën, zoals AI.
▼
Volgens het onderzoek is 53% van de consumenten zich bewust van de nationale privacywetten, wat een stijging van 17% betekent ten opzichte van 2019. Geïnformeerde consumenten voelen zich ook aanzienlijk vaker beschermd wat betreft hun gegevens (81%) in vergelijking met degenen die zich niet bewust zijn van deze wetten (44%).
Responsible AI
Het onderzoek toont aan dat 63% van de consumenten gelooft dat AI nuttig kan zijn voor het verbeteren van hun leven. Het gebruik van GenAI is bijna verdubbeld: 23% van de respondenten gebruikt het regelmatig, vergeleken met 12% vorig jaar. Desondanks is 44% van de ondervraagde consumenten niet echt op de hoogte van GenAI. Hoewel gebruikers zeggen aanzienlijke waarde te halen uit GenAI ter ondersteuning van contentcreatie, maken ze zich zorgen over de veiligheid, het potentiële misbruik en maatschappelijke risico’s.
78% van de respondenten vindt dat het de verantwoordelijkheid is van bedrijven om AI ethisch in te zetten, wat de belangrijke relatie tussen responsible AI en consumentenvertrouwen onderstreept.
Delen van data
Privacy en gegevensbescherming zijn van een relatief onbekend onderwerp uitgegroeid tot een belangrijke vereiste voor klanten. Meer dan 75% van de consumenten zegt niet te willen kopen bij een organisatie die ze hun data niet toevertrouwen. Dit vertaalt zich in concrete actie, waarbij steeds meer consumenten, vooral de jongere generatie, zich privacybewust opstellen. Om hun privacy te waarborgen, is 49% van de consumenten tussen de 25 en 34 jaar van bedrijf of provider gewisseld vanwege het beleid rond het delen van data.
Rechten
Het onderzoek wijst uit dat consumenten tussen de 25 en 34 jaar ook het best op de hoogte zijn van hun privacyrechten (64% versus 33% van de 65-plussers). Daarnaast is er een aanzienlijke stijging (36% ten opzichte van 28% vorig jaar) in het aantal consumenten dat persoonlijke gegevens wil inzien, corrigeren, verwijderen of overdragen. Opnieuw lopen jongere consumenten voorop: 46% onderneemt actie, vergeleken met slechts 16% van de 65-plussers.
Instellingen bijwerken
Verder maken consumenten gebruik van securitytools om hun data te beschermen. In de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek heeft 67% zijn privacy-instellingen in apps of platforms onderzocht of bijgewerkt. 68% zegt multi-factor-authenticatie te gebruiken en 61% maakt gebruik van een password manager om wachtwoorden te beschermen en te updaten.