Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens: het is een krachtige manier van communiceren. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we – in de communicatiepraktijk – vaak verhalen verschijnen op sociale media. SWOCC-publicatie 83 ‘Succes met storytelling op sociale media’ onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen benutten op sociale media.
In de SWOCC-publicatie onderzoeken Agaath Flikweert, Komala Mazerant, Kim Stolk en Lotte Willemsen welke factoren bijdragen aan het succes van verhalen die merken delen op sociale media. De publicatie beantwoordt vragen als: wat is een merkverhaal, waarom vertellen mensen verhalen, hoe zetten merken storytelling in op sociale media en welke typen verhalen zijn succesverhalen?
Zo kan een verhaal een tactische doelstelling hebben, zoals het verhogen van engagement, of een strategische doelstelling, om de visie en missie van de organisatie te verankeren. Een verhaal kan worden gegenereerd door het merk zelf, maar er bestaan ook consument-gegenereerde verhalen. Vervolgens is het van belang hoe de narratieve structuur van een verhaal is opgebouwd, welk type plot er wordt gebruikt en wie de hoofdrol speelt in het verhaal: het merk of de mens?
Op donderdag 9 december wordt de publicatie gepresenteerd tijdens de boekpresentatie. De onderzoekers bespreken samen met praktijkprofessionals de factoren die zorgen voor succesverhalen op sociale media.
De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van SWOCC.
Nieuwe bestuursleden SWOCC
Het bestuur van SWOCC heeft twee nieuwe leden: Joost Verhoeven (Universiteit Tilburg) en Klaas Weima (Energize).
Joost Verhoeven is Assistant Professor aan de Universiteit Tilburg aan de afdeling Communication and Cognition. Klaas Weima is Founder en Managing Director bij Energize en CMOtalk.
Beiden vervangen Peeter Verlegh (VU) en Willem Jan Lems (Blendle), die eerder dit jaar uit het SWOCC bestuur zijn getreden.
Meer informatie over de bestuursleden van SWOCC is hier te vinden.