Het socialemediabureau We are Social deed wereldwijd onderzoek naar wat 2022 ons digitaal gaat brengen. Het vond zijn weerslag in het rapport Think Forward 2022. We lichten er vijf trends uit.
- Mensen beginnen waarde te zien in digitale goederen. Gen Z’ers nemen het voortouw. 33% van deze leeftijdsgroep meldt het bezit van digitale kleding. En het gaat echt niet alleen om NFT’s. Gucci zit ook al in de digitale wereld van Roblox.
- Gebruikers van sociale media gebruiken platforms voor het opdoen van kennis. 57% zegt op deze manier praktische vaardigheden en levenslessen te leren.
- Platforms nemen prime time over. Uit gegevens van TikTok blijkt dat 35% van de gebruikers minder tv en streams heeft gekeken na het downloaden van de app. Entertainment zit steeds beter verankerd in ‘social-first’.
- Maar, er is ook een steeds kritischer houding tegenover social, vooral onder jongeren. 43% van de Gen Z’ers vindt dat de algoritmen die bepalen wat je ziet, van negatieve invloed zijn op hun mediagebruik.
- 30% van de 18-34-jarigen zegt dat ze nu meer dan voor de pandemie gebruik maken van sociale media met geluid (oftewel: de podcast). Voor merken is dit een kans om aan te sluiten bij de emoties van het publiek – niet voor niets het uiteindelijke doel van veel marketingstrategieën.
Bron: warc.com