Thuiswerken blijft populair bij grotere organisaties

Door Jan Roekens | 05-07-2022

In april 2022 werkte ruim één op de drie werknemers voor minimaal de helft van de tijd thuis. Dat is minder dan in 2021, maar nog steeds meer dan pre-covid. Organisaties zijn zeer positief over hybride werken. Vaak zijn er afspraken over de aanwezigheid van afdelingen of teams op specifieke dagen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Bij veel organisaties zijn de voorzieningen en regelingen voor hybride werken (zoals online vergaderen, thuiswerkvergoeding en de voorzieningen voor een goede werkplek) het afgelopen jaar verbeterd. Voor komend jaar verwachten de organisaties wat minder verbetering. Dat komt mogelijk omdat de meeste organisaties hier de afgelopen twee jaar al een flinke slag in hebben gemaakt.

Reizen

Medewerkers reizen het vaakst met de auto naar de vestiging. Hierin is geen verschil te zien met voorgaande metingen in 2020 en 2021. De mogelijkheid om te parkeren op eigen terrein is ook vergelijkbaar met voorgaande jaren. Bij bijna alle organisaties is parkeren op eigen terrein (nog steeds) gratis. Ook beschikken bijna alle organisaties over een fietsenstalling. Daarnaast bieden negen op de tien organisaties andere voorzieningen aan. Een omkleedruimte of douche(s) worden het vaakst genoemd.

Minder leaseauto’s

Een kleiner aandeel van de werknemers binnen de organisatie bezoekt (fysiek of digitaal) klanten, in vergelijking met voorgaande jaren. De beschikbare voorzieningen voor zakelijke mobiliteit (o.a. videobellen of vergoedingen) zijn grotendeels vergelijkbaar met 2021. Een verschil met voorgaande jaren is echter wel dat bij minder organisaties leaseauto’s of een eigen wagenpark beschikbaar zijn.

Meer laadpalen

Vier op de tien organisaties hebben in 2021 het aandeel elektrische auto’s sterk verhoogd (39%), een sterke toename ten opzichte van een jaar eerder toen bij 24% van de organisaties het aandeel elektrische auto’s sterk werd verhoogd. Het is ook hoger dan de verwachting die organisaties vorig jaar uitspraken (31%). Veel organisaties verwachten het aandeel elektrische auto’s en laadpalen in de toekomst (verder) te verhogen.

Duurzaam

Duurzaamheid hoort voor veel organisaties bij hun kernwaarden, maar dit resulteert nog niet altijd in actief beleid. Organisaties zeggen (meer) bezig te gaan met het stimuleren van anders reizen (41%), het stimuleren van minder reizen (40%) en/of het stimuleren van schoner reizen (37%).

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?