Gebruik van social media groeit en groei. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is in 2021 voor het elfde jaar op rij gehouden.
Geen verrassing: we maken intensiever gebruik van social media. Er zijn nu 13,7 miljoen gebruikers van social media van 15 jaar en ouder. Het aantal gebruikte platforms en het aantal dagelijks gebruikte platforms stijgt behoorlijk. Aantal platforms 3,9; aantal dagelijks 2,1. Ter vergelijking: in 2015 waren de aantallen 3,3 en 1,5. Vooral de 15-19-jarigen en de 20-39-jarigen zijn meer platforms gaan gebruiken. Opvallend detail: Zeeland gebruikt 3,4 platform, Flevoland 4,4. Jongeren zitten nu ruim een kwartier langer op social media dan een jaar geleden. De top is de groep 15-19 jaar met een dagtijd van 160 minuten.
TikTok en Pinterest stijgen het hardst in gebruik. TikTok stijgt zelfs 149%. Grote platforms blijven redelijk stabiel. Stijgers bij de grotere platforms zijn Instagram (+6%) en LinkedIn (+6%).
In het dagelijks gebruik groeien vooral LinkedIn, YouTube en TikTok. LinkedIn steeg vorig jaar 39% tot een daggemiddelde van ruim een miljoen keer. YouTube steeg met 12% naar 3,1 miljoen en TikTok groeide met 197% tot een dagkoers van 836.000. Overigens blijft Whatsapp fier bovenaan staan met 9,8 miljoen keer per dag.
Onder jongeren is gebruik van TikTok vervijfvoudigd, en is het Facebook voorbijgestreefd. Ook in de leeftijdsgroep 20-24 jaar groeit Tiktok. Instagram groeit nauwelijks meer onder 40 jaar.