Het succes van TikTok heeft voor veel Nederlanders ook een keerzijde. Ruim één op de drie maakt zich er zorgen over dat de app te veel over hen weet. Voor degenen die al langere tijd een account hebben is dit zelfs 53%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van stichting Massaschade & Consument.
Al enkele jaren voert TikTok de lijst aan van snelst groeiende sociale netwerken ter wereld. Ook in Nederland behoort het tot de meest gedownloade apps, met naar schatting meer dan vier miljoen gebruikers. Waar TikTok in het verleden vooral bekend stond om de korte, op jongeren gerichte dansfilmpjes en challenges, boort het inmiddels een veel breder, volwassener publiek aan. Niet alleen zijn nieuwe gebruikers nu relatief vaak 25 jaar en ouder, ook de ‘early adopters’ van enkele jaren geleden zijn inmiddels volwassen geworden.
Onder Nederlandse gebruikers lijkt privacy een belangrijk thema te worden wanneer men al langer een profiel heeft. Eén op de drie gebruikers zegt zich zorgen te maken over het feit dat TikTok te veel van hem of haar weet. Voor de gebruikers met een profiel ouder dan vier jaar is dit 53%. Een ruime meerderheid geeft aan meer controle te willen hebben over welke informatie TikTok verzamelt (64%), een percentage dat eveneens toeneemt naarmate men al langer op de app actief is (76%).
Leeftijd speelt geen rol
Nederlandse gebruikers brengen dagelijks gemiddeld 61 minuten op TikTok door. Daarnaast zijn velen ook nog eens actief op YouTube (85%), Instagram (81%) en Snapchat (74%). De leeftijd van gebruikers speelt geen grote rol in de tijd die aan TikTok besteed wordt. Veel bepalender is de ouderdom van het profiel: gebruikers die langer dan vier jaar een TikTok- profiel hebben zitten er gemiddeld 68% langer op dan gebruikers die in de afgelopen twee jaar een account hebben aangemaakt.
TikTok onderscheidt zich van andere platforms door een geraffineerd, zelflerend algoritme dat data van gebruikers verzamelt en test welke video’s ze zo lang mogelijk op de app houden. Video’s op de ‘For You’-pagina haken daardoor steeds beter in op iemands interesses en behoeftes. Ook kunnen bedrijven via het advertentieplatform van TikTok met minutieuze precisie hun reclame op gebruikers afstemmen.
Reclame of niet?
Het onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële content op TikTok is klein. Voor veel mensen is het niet duidelijk of wat je ziet TikTok wel reclame is of niet (54%). Daarnaast zegt een meerderheid regelmatig op andere websites reclames te zien die passen bij video’s die ze op TikTok bekeken hebben (59%). Maar liefst 87% van de gebruikers heeft wel eens geld uitgegeven naar aanleiding van een advertentie op TikTok. De meeste respondenten vinden dat TikTok te veel reclame laat zien (43%), iets meer dan degenen die vinden dat ze precies genoeg te zien krijgen (40%).