Toename AI-gebruik in marktonderzoek

Door Jan Roekens | 10-04-2025

Het gebruik van AI neemt toe in marktonderzoek. Van de respondenten in een onderzoek van het Market Research Institute International (MRII) zegt 62% dat ‘de meeste’ of ‘sommige’ mensen in hun team al AI gebruiken.

Uit de MRII-studie, met als titel AI in Focus 2025: How market researchers are embracing and adapt to generative AI, blijkt dat er een grote sprong voorwaarts is gemaakt in het gebruik van AI. 39% van de respondenten zegt de nieuwe technologie al standaard te gebruiken.

De opvallendste stijging deed zich voor bij bedrijfsonderzoekers. Daar nam het gebruik met 37 procentpunt toe, en daarmee streven ze bureauonderzoekers voorbij. Bovendien zegt 77% dat ze (zeer) positief staan over AI in hun werk en hun bedrijf, en 71% denkt dat AI hun werk de komende jaren zal verbeteren.

Literatuuronderzoek, (53%), het ontwikkelen van vragenlijsten (50%) en het leren van nieuwe vaardigheden (36%) zijn de populairste toepassingen. Als belangrijke voordelen worden gezien: tijdbesparing (85%), efficiëntie in dataverwerking en -analyse (76%) en het genereren en automatiseren van rapporten (63%).

Er was echter ook een lichte stijging van het aandeel respondenten dat zich zorgen maakt over baanverlies als gevolg van AI (het ‘zorgpercentage’ staat nu op 47%).

Het onderzoek uit 2025 is gebaseerd op 426 online interviews met marktonderzoekers over de hele wereld, uitgevoerd in februari 2025 in samenwerking met QuestionPro.

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?