Consumenten letten bij de aanschaf van producten en diensten steeds vaker op de maatschappelijke impact van een merk of op de duurzame aspecten. In 2021 is dit aandeel gestegen van 53% naar 56%. Dat blijkt uit de editie 2021 van het gezamenlijke jaarlijkse multi-client-onderzoek Monitor Merk & Maatschappij van b-open en MarketResponse.
In het afgelopen jaar nam het gevoel van urgentie om verantwoord te consumeren eveneens toe. Bijna een derde (31%) van de ondervraagden vindt dat we als samenleving nu echt moeten inzetten op duurzaam consumeren. Dit was vorig jaar nog een kwart (24%). Ook vinden consumenten vaker dat ze niet om duurzaamheid heen kunnen: 25% ten opzichte van 19% in 2020.
De pandemie heeft tot een verdere versnelling van bewustwording geleid. Zei in 2020 nog 30% door de coronacrisis bewuster en duurzamer te zijn gaan consumeren, dit jaar is dat gestegen naar 36%. Een kwart van alle respondenten verwacht komend jaar vaker duurzame keuzes te maken voor bijvoorbeeld energie, kleding, vervoer en vrije tijd & vakantie.
Bedrijven verantwoordelijk
De verantwoordelijkheid voor een duurzame, betere wereld vinden consumenten vooral bij bedrijven en overheid liggen. Driekwart vindt het belangrijk dat bedrijven positief bijdragen aan de maatschappij. Maar men voelt zichzelf medeverantwoordelijk. Bijna de helft (47%) van de respondenten vindt dat een duurzame wereld bij jezelf begint als het om verantwoord consumeren gaat.
Milieu belangrijker
Vooral thema’s die betrekking hebben op het milieu zijn dit jaar in belang gestegen. Uit een lijst met twintig onderwerpen kiest men vaker voor recycling (34%), verpakkingen (29%), energie/klimaatverandering (25%) en zorgvuldig omgaan met water (24%). Ook geven steeds meer mensen (35% tegenover 30% vorig jaar) aan dat ze een producten niet hoeven te bezitten, als ze die maar kunnen gebruiken. Net als vorig jaar zijn vier van de tien consumenten (42%) bereid iets extra te betalen voor duurzame producten en diensten. In 2017 lag dit nog 10% lager.