Ipsos-onderzoek in 28 landen laat zien hoe het wereldwijde koopgedrag van mensen is veranderd tijdens de coronacrisis. Elk land reageert anders op de pandemie, maar iedereen heeft te maken met restricties. Maar hoe ziet dat er in werkelijkheid uit? Kopen we echt meer lokaal en online?
Wereldwijd zijn 6 op de 10 mensen (63%) minder gaan eten in fysieke lokale en kleine restaurants tijdens de crisis. In Nederland is dit percentage hoger. Hier zijn bijna 7 op de 10 mensen (69%) minder gaan eten bij een fysiek restaurant in de buurt. In vergelijking bestelt 31% van de Nederlanders meer take-away bij kleine en lokale restaurants. Toch geeft meer dan de helft van de Nederlanders (53%) aan niet meer of minder take-away te bestellen en 16% geeft aan minder te bestellen tijdens de pandemie.
Meer lokaal?
Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking (52%) geeft aan dat hun fysieke koopgedrag bij lokale en kleine winkels niet is veranderd tijdens de pandemie. 13% zegt dat ze meer kopen en ruim eenderde (35%) zegt minder fysiek te kopen bij lokale en kleine bedrijven. Wereldwijd is dit respectievelijk 16% en 30%.
Het onderzoek laat ook zien dat bij 7 op de 10 Nederlanders het koopgedrag bij lokale boeren niet is veranderd. 18% van de Nederlandse bevolking koopt meer producten bij lokale boeren en 12% doet dit minder tijdens de pandemie.
Alleen nog online?
Twee op de vijf Nederlanders (42%) shoppen meer online tijdens corona. Dat komt overeen met het wereldwijde gemiddelde van 43%. 7% van de Nederlandse bevolking zegt minder online te shoppen tijdens de crisis.