Steeds meer Nederlanders keren Twitter de rug toe. Het gebruik nam in een jaar tijd met 13% af. Relatief veel vrouwen, hoogopgeleiden en jongeren zijn gestopt met Twitter. Ook Facebook scoort minder. Dat blijkt uit onderzoek onder 7000 Nederlanders door Newcom.
Van alle sociale media daalde het gebruik van Twitter het sterkst: van 3,5 miljoen naar 3,1 miljoen, een afname van 13%. Van de afgehaakte Twittergebruikers vindt 34% ‘een ander platform leuker’, 27% zegt zich ‘er niet meer thuis te voelen’ en nog eens 27% zegt dat Twitter hen ’te weinig oplevert’. Ook nepnieuws (19%) wordt vaak genoemd als reden om met Twitter te stoppen.
Zorgen voor Facebook
Het Facebook-gebruik nam met 5% af, naar 9,9 miljoen Nederlanders. Met name jongeren stoppen met Facebook, met als hoofdreden dat ze ‘andere platforms leuker vinden’.
Verdere groei TikTok
Het gebruik van TikTok in Nederland nam, net als in voorgaande jaren, weer fors toe, met 34%t. TikTok groeide in 2022 vooral onder 40-plussers, maar ook onder twintigers en jonge dertigers stijgt het gebruik nog. Ook Snapchat (+21%) en Instagram (+18%) kregen er meer Nederlanders bij. Maar het dagelijkse gebruik van Instagram onder jongeren neemt intussen wel af.
Opmars BeReal
Voor het eerst is ook BeReal meegenomen in het onderzoek. BeReal heeft nu 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 800.000 die de app dagelijks gebruiken – vooral jongeren en vroege twintigers. Zo gebruikt in de groep van 20 tot 25 jaar een kwart BeReal dagelijks.
Kijk voor het hele onderzoek op resultaten social media 2023