Stijgende energieprijzen, risico op gastekorten en hoge inflatie wakkerden het idee aan dat de economische groei afzwakt. Er is nog geen officiële recessie vastgesteld, maar Nederland bereidt zich er al een tijdje op voor. Hoe doet Nederland dat? Uit de derde meting van de Recessie Monitor van Markteffect blijkt dat Nederlanders hun bestedingspatroon hebben aangepast en grote uitgaven tegenhouden.
Hoewel er in Nederland feitelijk geen recessie plaatsvond, voelde dit vanwege alle gestegen prijzen voor veel Nederlanders wel zo. In de tweede meting (november 2022) verwachtte 88% dat er een recessie zou komen, en bijna de helft van Nederland verwachtte dat de recessie meer dan twaalf maanden zou aanhouden. Toch is de economie, ondanks alle prijsstijgingen, in het vierde kwartaal van 2022 gegroeid met 0,6%.
Gevoelsmatige recessie
Een gevolg van de gevoelsmatige recessie is dat er aanpassingen volgen in het bestedingspatroon. Uit de meting blijkt dat ruim drie op de vijf Nederlanders (62%) de afgelopen maanden hun bestedingspatroon hebben aangepast en minder geld hebben uitgegeven. 11% heeft dit (nog) niet gedaan en 26% blijft hierin neutraal. Van de Nederlanders die hun bestedingspatroon hebben aangepast, heeft 80% dit gedaan bij het boodschappen doen.
Alleen het hoognodige
Op boodschappen, kleding en uitjes is het meest bespaard. Minder vaak is dat gebeurd bij sport en verzekeringen. Nederlanders met een laag inkomen hebben de uitgaven aan boodschappen het meest aangepast (93%). Er werd alleen het hoognodige gekocht, gewisseld van A-merk naar huismerken of zelfs gewisseld van supermarkt. Wat scherp in de gaten wordt gehouden, zijn de aanbiedingen en kortingsvouchers.
Drie op de vijf Nederlanders die hun uitgaven aan vakantie hebben aangepast, deden dit door minder vaak op vakantie te gaan. Daarnaast blijft men dichter bij huis, gaat minder vaak luxe op vakantie of gaat zelfs helemaal niet meer.