Veel cookie-twijfelaars en -weigeraars

Door Jan Roekens | 20-03-2025

Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders het meest geneigd zijn om cookies te weigeren op news- en lifestylewebsites. Ook blijkt dat ‘cookieweigeraars’ vaker hoogopgeleid zijn en een bovengemiddeld hoog inkomen hebben. Vrouwen weigeren iets vaker cookies dan mannen. Naast de 30% die alle cookies weigert als een website een weiger-knop toont, zegt nog eens 11% cookies te blokkeren via de instellingen op de website. Dat zou betekenen dat 41% van de Nederlandse websitebezoekers cookies en tracking uit de weg gaat.

Privacy-statements

23% van de respondenten zegt privacy-statements van bedrijven te lezen. Hoewel dat klinkt als erg hoog, zegt het CBS dat zelfs 43,7% van de Nederlanders privacy-statements leest. Die heel hoge cijfers staan weer haaks op onderzoek van telecomprovider Orange. Dat meldde in 2022 op basis van een steekproef onder ruim 1000 Nederlanders dat 89% van de Nederlanders de teksten van privacyvoorwaarden te lang/en of uitgebreid vindt.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?