Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren.
▼
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders het meest geneigd zijn om cookies te weigeren op news- en lifestylewebsites. Ook blijkt dat ‘cookieweigeraars’ vaker hoogopgeleid zijn en een bovengemiddeld hoog inkomen hebben. Vrouwen weigeren iets vaker cookies dan mannen. Naast de 30% die alle cookies weigert als een website een weiger-knop toont, zegt nog eens 11% cookies te blokkeren via de instellingen op de website. Dat zou betekenen dat 41% van de Nederlandse websitebezoekers cookies en tracking uit de weg gaat.
Privacy-statements
23% van de respondenten zegt privacy-statements van bedrijven te lezen. Hoewel dat klinkt als erg hoog, zegt het CBS dat zelfs 43,7% van de Nederlanders privacy-statements leest. Die heel hoge cijfers staan weer haaks op onderzoek van telecomprovider Orange. Dat meldde in 2022 op basis van een steekproef onder ruim 1000 Nederlanders dat 89% van de Nederlanders de teksten van privacyvoorwaarden te lang/en of uitgebreid vindt.