Zes op de tien besluitvormers zeggen dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Dit blijkt uit de Ordina Digital Monitor, uitgevoerd door Markteffect. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren.
Bijna de helft (48%) van de respondenten zegt dat de organisatie zich nu directer richt op de consument. In de financiële dienstverlening is dat 58%. Daarnaast zeggen vier op de tien (39%) besluitvormers dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten.
45% van de besluitvormers vindt dat het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologie noodzakelijk was om deze verschuiving in klantsegment of eindklant te realiseren.
In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. Naast cybersecurity (38%) noemen besluitvormers het binnenhalen van voldoende mankracht (37%) en kennis en expertise (35%) als belangrijke belemmeringen.
Een derde (32%) van de besluitvormers geeft aan dat het door corona belangrijker is geworden voor hun organisatie om digitaal te versnellen. Daarnaast voorziet 65% van de besluitvormers een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar.
Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informati