In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij € 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
De 5,0 miljoen cross-border shoppende Nederlanders vorig jaar betekent een groei van 32% ten opzichte van 2017, toen dit er 3,8 miljoen waren. Vooral binnen de productcategorieën Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, IT en Speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van € 765 miljoen naar € 880 miljoen (+15%). Als we dit bedrag vergelijken met de totale online bestedingen in 2018 (€ 23,7 miljard), dan verloopt 3,7% via een anderstalige website.
“Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”
China populair voor producten
Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31% naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17% en voor Groot-Brittannië 15% is.
Bekijk de afbeelding van de verdeling cross-border bestedingen per land
Als we alleen kijken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47% nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18% van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14% naar onze oosterburen. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2% van de cross-border uitgaven aan die diensten via naar Chinese webshops gaat.
Bekijk de infographic van de cross-border bestedingen 2018 in de bijlage
Bron: Thuiswinkel.org, 3 april 2019