Wantrouwen duurzaamheidsclaims neemt af

Door Jan Roekens | 31-05-2021

Het aantal consumenten dat bewuster consumeert blijft gestaag stijgen. Tegelijk neemt het wantrouwen ten aanzien van de duurzaamheidsclaims van bedrijven voor het eerst af. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van 2021 van de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open.

De eerste kwartaalrapportage laat zien dat voor 56% van de consumenten de maatschappelijke impact van een merk (zeer) belangrijk is bij de aankoop. Steeds meer mensen (38%) geven aan dat ze door corona bewuster en duurzamer zijn gaan consumeren. Een kwart van de consumenten verwacht dit jaar vaker duurzame producten aan te schaffen dan vorig jaar. Het gaat dan met name om de categorieën energie, kleding, vervoer, wonen en persoonlijke verzorging. Het wantrouwen ten aanzien van duurzaamheidsclaims, in het derde kwartaal van 2020 nog 43%, is nu gedaald naar 36%. Wellicht dat door corona bedrijven concrete maatregelen nemen op het gebied van een betere samenleving.

Vergrootglas

Dat voor een betere wereld een grotere rol voor bedrijven is weggelegd is zonneklaar, zo stelt de kwartaalrapportage. Het belang van de maatschappelijke rol van bedrijven is daarin verder gestegen van 73% naar 81% ten opzichte van medio 2020. De coronacrisis legt die rol en impact van bedrijven onder het vergrootglas. Daardoor wordt het voor bedrijven steeds belangrijker invulling te geven aan duurzaamheid. En zichtbaar te maken wat ze hier concreet aan doen. Duurzaamheid wordt in de purpose of strategie van steeds meer mainstream bedrijven verankerd. Daarbij is het de uitdaging om aan te sluiten bij de behoeften en waarden van de consument.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?