Meer dan de helft (56%) van de Nederlandse consumenten (en 64% van de Europese consumenten) weet niet wie toegang heeft tot hun persoonsgegevens en hoe die worden gebruikt. Toch staat de meerderheid nog steeds open voor digitale vooruitgang: 59% van de respondenten (60% in Europa) is ervan overtuigd dat technologie kan bijdragen aan de digitale vooruitgang van hun land door nieuwe banen en bestaansmiddelen te creëren. Dat blijkt uit een studie van VMware, uitgevoerd door YouGov.
De duidelijke kloof tussen de digitale honger van consumenten en hun vertrouwen in de manier waarop hun gegevens worden gebruikt om dergelijke diensten en ervaringen te creëren, kan het potentieel van technologie ondermijnen om onze economie, maatschappij en planeet te verbeteren.
Hoewel 43% van de mensen in Nederland (47% in Europa) aangeeft dat de invoering van nieuwe technologie ongemakkelijk of beangstigend kan zijn, zijn ze er wel van overtuigd dat dit noodzakelijk is om het welzijn van burgers en de samenleving te verbeteren – slechts 16% (16% in Europa) vindt van niet.
Digitale voetafdruk
Uit de onderzoeksresultaten blijkt ook dat de overheid en het bedrijfsleven stappen moeten zetten om ervoor te zorgen dat consumenten beter geïnformeerd worden over het delen van gegevens en het benutten van de mogelijkheden van een digitale wereld. De meerderheid (51%) van de Nederlandse burgers (57% van de Europese) maakt zich steeds meer zorgen over de veiligheid van hun online digitale voetafdruk. Bijna driekwart (67%; 71% in Europa) maakt zich zorgen over de rol die technologie speelt bij de verspreiding van desinformatie en 45% (47% in Europa) voelt zich paranoïde omdat organisaties bijhouden en registreren wat zij op hun apparaten doen. Daar komt nog bij dat slechts 13% van de Nederlandse consumenten (10% in Europa) vindt dat bedrijven en overheden duidelijk genoeg zijn over de technologieën die zij gebruiken en hoe zij die gebruiken.
Force for Good
Momenteel heeft het wantrouwen over gebruik van data een punt bereikt waarop de steun voor het potentieel van technologie – als force for good – wordt belemmerd. 51% van de Nederlandse consumenten (59% van de Europese) is bang of voelt zich ongemakkelijk bij het delen van hun persoonlijke, dagelijkse gegevens om overheden en bedrijven te helpen slimmere en groenere infrastructuren te ontwerpen.