De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders. Dat is vier minuten meer dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarpersbericht van de Stichting Kijkonderzoek.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit nog 20 minuten per dag.
De TV-schermtijd, oftewel de totale tijd die op een dag voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2020 3 uur en 26 minuten. Dit is 14 minuten meer dan in 2019. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV-schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).
Meest bekeken programma’s in 2020
De top-25 meest bekeken programma’s in 2020 wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO1 van 14 december 2020. Deze toespraak van premier Rutte (met daarin de aankondiging van de tweede lockdown) had gemiddeld 6.035.000 kijkers. De voetbalwedstrijd Nederland – Bosnië en Herzegovina van 15 november 2020 is met gemiddeld 2.782.000 kijkers de meest bekeken sportuitzending van 2020. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2020. Het totaal aantal kijkers dat dit programma bereikte was 7.874.000.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2020
Wie is de Mol van 11 januari 2020 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2020 met gemiddeld 1.889.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18.00- 24.00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 37,2% naar 37,7%. RTL Nederland stijgt van 26,3% naar 27,9%, en het marktaandeel van Talpa TV daalt van 20,5% naar 19,6%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1%) als de avond (25,0%).
De SKO Light-zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9%.