De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, die tweemaal per jaar wordt uitgevoerd.
Er is ook een verschuiving zichtbaar in de frequentie van luisteren: ruim een kwart van de podcastsluisteraars luistert ten minste wekelijks naar een podcast. In de vorige meting was dat nog voornamelijk maandelijks. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%) en het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog.
Zakelijke podcasts
Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden is gelijk aan de vorige meting (24%). Onder zakelijke luisteraars is vooral een toename te zien in het aantal luisteraars dat zegt een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45%). Men is op zoek naar nieuwe inzichten en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.
Inmiddels worden podcasts steeds vaker ingezet als marketingtool en wordt regelmatig gesponsorde content aangeboden. Podcastluisteraars zijn verdeeld over het beste moment van reclame en men vindt de verschillende vormen van gesponsorde content overwegend meer storend dan in de vorige meting. De bereidheid om te betalen voor (exclusieve of reclame-vrije) podcasts is erg laag.