What’s Happening Online 2025

Door Jan Roekens | 03-06-2025

Wat doen Nederlanders op hun smartphone? En hoe denken ze over AI, social media en hun eigen digitale gedrag? In de gloednieuwe editie van What’s Happening Online van Ruigrok staan de antwoorden. Het rapport is inmiddels toe aan zijn 18de editie en het is ook dit jaar gratis te downloaden.

What’s Happening Online 2025 geeft inzicht in hoe Nederlanders online leven, kopen, denken en communiceren. Net als in voorgaande jaren vergelijkt Ruigrok generaties (Gen Z, millennials, Gen X en babyboomers) en worden belangrijke ontwikkelingen gesignaleerd.

De smartphone is dominant

De smartphone wordt steeds vaker gebruikt voor shoppen, bankieren, nieuws lezen en social media. De laptop en desktop verliezen terrein, en dat geldt voor alle generaties.

Veranderend socialmediagedrag

Signal groeit. WhatsApp wordt nog niet minder gebruikt, maar er wordt wél over nagedacht. Veel Nederlanders willen hun socialmediagebruik bewuster aanpakken. Meer balans, minder automatische scrolltijd; digital detoxen is geen niche meer.

AI wordt normaler (en zichtbaarder)

De bekendheid en het gebruik van AI zijn opnieuw gestegen. ChatGPT blijft koploper, maar andere AI-tools volgen op korte afstand.

E-commerce met gemengde gevoelens

Online winkelen blijft populair, maar een kwart van de online kopers voelt zich ook wel eens bezwaard over de impact op fysieke winkels, maar ook over de milieubelasting.

Online finance is smartphone-first

Bankieren? Dat doen we steeds vaker via onze telefoon. Ook hier: geen verschil meer tussen jong en oud. De smartphone is het financiële apparaat van dit moment.

Download het rapport

Nieuwsgierig geworden? Download hier gratis What’s Happening Online 2025.

Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?