Miles Research heeft aan haar Trendpanel inmiddels ook de optie toegevoegd om panelonderzoek te doen via WhatsApp. Om te zien hoe snel dit kan werken is een kleine test gedaan rondom Prinsjesdag. Al in aanloop naar deze dag was iedereen razend benieuwd wat de belangrijkste plannen en keuzes zijn van het kabinet voor het komende jaar. Dit jaar was dat door de diverse crises nog meer het geval dan anders. Althans, dat dachten we. Het Nederlands publiek dacht daar deels anders over.
Toen dinsdag om 15.30 uur de plannen bekend werden is een team van Miles Research direct aan de slag gegaan om een vragenlijst op te zetten in WhatsApp. Om 16.00 uur was de vragenlijst af en is er via WhatsApp een uitnodiging gestuurd naar de ongeveer 600 leden van het Trendpanel. Vijf minuten later waren de eerste 100 volledig ingevulde vragenlijsten binnen en om 16.30 uur waren er 200 completes. Dat laat zien hoe snel op deze manier inzicht is op te halen rondom actuele dossiers. Uiteindelijk namen bijna 300 mensen deel, wat de respons op een zeer hoge 50% brengt.
Uitkijken naar Prinsjesdag?
Onder het Nederlandse publiek leeft Prinsjesdag minder dan gedacht. Slechts 29% zei uit te kijken naar Prinsjesdag. Op de plannen zelf reageert men vrij positief. Bijna twee derde (65%) van de respondenten is over het algemeen tevreden over de gemaakte plannen. Opvallend is dat het overall gevoel over dit kabinet erg negatief is. Het vertrouwen in het kabinet krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 3,5!
De respondenten zeiden vooral blij zijn met de plannen voor verlaging van de energierekening (76%), de stijging van inkomen en toeslagen (73%) en het beschikbaar maken van betaalbare woningen (68%). Miles Research vroeg ook welke plannen men minder waardeert en welke verbetersuggesties men heeft. Dit alles en meer (welk hoedje werd het best gewaardeerd?) kun je hier lezen: https://miles-research.com/via-whatsapp-in-een-uur-de-reactie-van-nederland-op-de-miljoenennota/