Het professionele voetbal is voor bedrijven nog altijd een uiterst effectief platform om zakelijke doelstellingen te behalen. Zo levert het sponsoren van een eredivisieclub gemiddeld 94.000 nieuwe klanten op. Dat blijkt uit twee grootschalige onderzoeken van Markteffect, in samenwerking met de Eredivisie CV en KNVB Expertise.
Shirtsponsors van eredivisieclubs ervaren tastbare, positieve effecten van hun partnership. Uit de onderzoeken blijkt dat zij op een gemiddelde toename in naamsbekendheid kunnen rekenen van 722.000 consumenten, wat zich uiteindelijk vertaalt in gemiddeld 94.000 nieuwe klanten. De meeste sponsoren doen er uiteraard meerdere jaren over om deze aantallen te kunnen behalen. Het succes van het partnership is onder andere afhankelijk van de termijn van het partnership, de strategie en de activaties en de producten/diensten van de sponsor
Een acht
Gemiddeld beoordelen zakelijke partners hun relatie met de club met een rapportcijfer 8. Ook geeft 79% van de partners aan tevreden te zijn over de extra inspanning die de club tot nu toe heeft geleverd tijdens de uitdagende coronaperiode. Voor 17% van de gevallen heeft dit zelfs geleid tot een nog betere relatie.
Sponsors blijven trouw
Een meerderheid (57%) van de zakelijke partners zegt de club trouw te blijven en de samenwerking aan het einde van dit seizoen te verlengen. Slechts 4% verwacht dat niet te kunnen of willen doen. Voor degenen die nog twijfelen over een verlenging (39%) is duidelijkheid over de mogelijkheid om in het nieuwe seizoen weer wedstrijden in het stadion bij te wonen van doorslaggevende betekenis.