Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden.
De ergste overtreders zijn volgens consumenten sociale media (60%), vlees en vleesproducten (58%) en kleding en schoeisel (57%). Hoewel huisdiervoeding en babyhygiëneproducten onderaan de tabel staan bij de zorgen over greenwashing, zijn vier op de tien consumenten van mening dat merken in die sectoren valse of onjuiste informatie verspreiden over hun duurzaamheidsinspanningen.
Verrassend genoeg laten de onderzoeksdata zien dat consumenten de luxesectoren op eenzelfde lijn zetten als de olie- en gasindustrie, maar minder ‘slecht’ dan de industrie rond sigaretten of vapen.
Value action gap
Volgens de analyse blijft er dissonantie bestaan tussen de intenties en het gedrag ten aanzien van duurzaamheid: de ‘value action gap’. De grootste discrepantie bestaat volgens consumenten bij de olie- en gasindustrie (66%) en bij kleding en schoeisel (63%). De sectoren die het het beste doen op dit gebied zijn in-home entertainment (48%) en elektrische voertuigen (50%).