Sjoerd Pennekamp vertrekt per 1 januari 2023 bij Stichting Kijkonderzoek (SKO). Als directeur was hij sinds 2018 verantwoordelijk voor de kijkcijfers en was hij nauw betrokken bij de opzet van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO).
Sjoerd Pennekamp was een van de architecten van het NMO-design. NMO is het eerste bereiksonderzoek ter wereld dat crossmediaal is opgezet om lezen, luisteren, kijken en online gedrag te meten in één geïntegreerde onderzoeksopzet. Dit maakt het voor gebruikers mogelijk het publiek te volgen over alle media en platformen heen. Ook voor het kijkonderzoek bevat het NMO een aantal belangrijke innovaties. Zo worden in het nieuwe onderzoek alle schermen gemeten en gaat het onderzoek inzicht bieden in het gebruik van VOD diensten.
De taken van Pennekamp worden overgenomen door de nieuwe NMO-directie die bestaat uit Ton Schoonderbeek (algemeen directeur) en Patricia Sonius (directeur onderzoek).
Johan Smit, bestuurslid van Stichting Kijkonderzoek, zegt over het vertrek van Pennekamp: ‘Sjoerd is een van de bedenkers van het NMO design – tot op de dag van vandaag staat dat als een huis – en we zien dat ook als een bewijs van zijn scherpe strategische inzicht. Met zijn kenmerkende enthousiasme bleef hij een niet aflatende pleitbezorger voor samenwerking en verdere innovatie van het kijkonderzoek.’
Sjoerd Pennekamp: ‘Het was een voorrecht om met het team, de onderzoeksbureaus en alle stakeholders aan de toekomst van het mediabereiksonderzoek in Nederland te werken. Ik wil hen bedanken voor de fijne samenwerking. Dit is een goed moment voor mij om afscheid te nemen. De fundamenten voor het nieuwe onderzoek staan stevig en het onderzoek is bijna klaar om gelanceerd te worden. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging en ik zie er naar uit om nu als zelfstandig adviseur aan de slag te gaan.’