Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing
In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…
Arjen Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper (foto) aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven voor de overdracht aan Pomper. ▼ Met de…
Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect
Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven al een steeds intensievere samenwerking. ▼ Markteffect werd opgericht in 2007 en groeit sindsdien gestaag. In 2019 werd DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. ‘Het is een…
‘Ons vakgebied moet mee in de dataficatie van de wereld’
Marketing Impact met Data en AI is een strategisch marketingprogramma dat marketeers helpt in hun noodzakelijke stappen naar databedreven én -gedreven werken. Kerndocent en programmadirecteur Jaap Wieringa vertelt waarom dit cruciaal is. ▼ Marketing Impact met Data en AI is een unieke samenwerking van University of Groningen Business School (UGBS), Nima, DDMA en D&IN. Het programma…
Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel
Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf. ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Laat synthetische data samengaan met psychografische algoritmen
Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’ ▼ Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen?…
AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data
Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap. ▼ De snelle opkomst van…
Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’
University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…
‘SMART kan jonge insightsprofessionals enorm helpen bij de start van hun carrière’
SMART (Starting Marketing And Research Talent) is de organisatie voor startende talenten op het gebied van marketing en research. Het is een ontmoetingsplaats voor actieve en enthousiaste gebruikers en leveranciers van marketinginformatie en insights. Mieke van Bergen (foto), research expert bij Markteffect, vertelt hoe en waarom zij bestuurslid werd, en wat er zo mooi is…
Primera, NS International en KLM winnen DDMA Experimentation Heroes 2024
DDMA maakte afgelopen week bekend welke organisaties tot DDMA Experimentation Heroes 2024 zijn uitgeroepen. Primera, NS International, KLM en Mepal gaan met de winst naar huis, in respectievelijk de categorieën Conversie, Experimentation Culture en Beyond Web. ▼ Volgens de jury viel Primera’s case op door zijn klantgerichte aanpak, grondig gebruikersonderzoek, sterke samenwerking en robuuste datavalidatie,…
Eindadvies toezicht op AI
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de Autoriteit Persoonsgegevens hebben op 7 november het eindadvies ‘Toezicht op AI’ gepresenteerd. In dit advies wordt beschreven hoe met een geïntegreerde aanpak effectief toezicht gehouden kan worden op het gebruik van AI. ▼ Samenwerking, coördinatie en het optimaal benutten van expertise op gebied van grondrechten en veiligheid. Die elementen vormen de…
Word Chief Data Officer – dé spilfunctie om je organisatie datagestuurd te maken
De Chief Data Officer (CDO) en CDO office is dé nieuwe spilfunctie. Als strategisch business partner is de CDO onmisbaar om de organisatie te transformeren tot een datagestuurde organisatie. Speciaal voor deze strategische businessfunctie heeft het Data & Insights Netwerk in samenwerking met Outvie de leergang Chief Data Officer ontwikkeld. ▼ De opleiding is speciaal…