AI – een nieuw tijdperk voor kennismanagement
Van fysieke documenten tot intelligente samenvattingen in natuurlijke taal: generatieve AI kan kennismanagement een nieuwe basis gegeven. En die basis kan op termijn zelfs worden gevoed door realtime data. Althans, dat betoogt Thor Olof, CEO en mede-oprichter van kennisplatform Stravito op Greenbook. Kennismanagement maakt gebruik van rekenkracht en software om snelle en zinvol inzichten te…
2 november – Data & Analytics Congres!
Op 2 november vindt het zesde Data & Analytics Congres plaats – in Amstelveen. Verrassende (inter)nationale topsprekers presenteren hun visie en tips uit de praktijk. Leden van het Data & Insights Network hebben korting op de toegangsprijs! Topics die tijdens het event aan bod komen zijn onder andere advanced analytics, algoritmen, AI, dashboarding, marketing mix…
Data & Insights Network brengt data-science-markt in kaart
Het Data & Insights Network heeft recent het Data Science Top 50 Trendreport gepubliceerd. Het is de eerste keer dat de data- en analyticssector inzichtelijk is gemaakt. Leden van D&IN én niet-leden kunnen het rapport opvragen. Welke spelers zijn er actief op deze markt, wat is het aanbod van deze spelers, hoe groot zijn ze…
Podcast Motivaction: ChatGPT en doelgroepanalyse
In Uitgezocht, de podcast van Motivaction, worden experts van het bureau onderworpen aan een vragenvuur over de nieuwste ontwikkelingen. Onderwerp deze keer: Is ChatGPT de heilige graal voor doelgroepanalyse? In Uitgezocht, de podcast van Motivaction komen experts van het bureau aan het woord die alles kunnen vertellen over de laatste trends in het vak. In…
Marktonderzoek – waar blijft de diversiteit?
Diversiteit en inclusie, het is een hot topic. De marktonderzoekbranche doet er veel onderzoek naar, maar hoe divers en inclusief is de sector zelf eigenlijk? Dat vraagt Ewout Witte van MI Network zich af in deze blog. Uit de feiten en zijn ervaring blijkt dat de sector weinig divers is, terwijl dezelfde sector toch vaak…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Inge Brakman interim voorzitter NMO
Inge Brakman is door het bestuur van de Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) benoemd tot interim voorzitter. Ton Rozestraten (Chief Commercial Officer bij RTL Nederland en CEO van Ad Alliance) wordt penningmeester van NMO. Inge Brakman is sinds juli 2011 voorzitter van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) en nu dus interim voorzitter van NMO. Die organisatie…
Human8 benoemt Camille Nicita tot nieuwe global CEO
Human8 heeft aangekondigd dat medeoprichter en huidig global CEO Kristof De Wulf de verantwoordelijkheid overdraagt aan Camille Nicita, momenteel Managing Director USA. Kristof De Wulf was in 1997 medeoprichter van Human8, voorheen bekend als InSites Consulting, als spin-off van de in België gevestigde Vlerick Business School, waar hij marketingprofessor en partner was. Begin 2012 werd…
AI in de praktijk
Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…
Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober
Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…
NMO Luisteronderzoek slaagt voor audit
Begin 2023 werd het totaal vernieuwde NMO Luisteronderzoek gelanceerd. NMO gaf het onafhankelijke auditbureau CESP de opdracht om het nieuwe luisteronderzoek, uitgevoerd door Ipsos en Kantar Media, te evalueren. CESP stelt na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare…
Global Market Research 2023: ‘Groei zet door in 2023’
ESOMAR bracht onlangs het Global Market Research 2023-rapport uit. Het schetst de situatie van de sector na de dips in de coronatijd. Algehele conclusie is dat de branche weer opleeft, zozeer dat we weer teruggaan naar het niveau van voor corona. Intussen is er door technische innovatie het nodige veranderd. Wat betekent dat voor 2023?…
Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam
Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…