Actueel | 14 februari 2023
14 februari 2023

Overheden hebben meer aandacht voor naleving privacy

Sinds de inwerkingtreding van de AVG in 2018 hebben overheden veel gedaan om zorgvuldiger om te gaan met persoonsgegevens. Toch is verdere verbetering zeker mogelijk en nodig, met name bij gemeenten en ministeries. Dat blijkt uit onderzoek van Pro Facto en Hooghiemstra & Partners, in opdracht van het WODC. De overheid heeft een voorbeeldfunctie in...
Actueel | 14 februari 2023
14 februari 2023

ChatGPT in de wetenschap – vijf aandachtspunten

Een chatbot die alle mogelijke vragen kan beantwoorden – sinds de lancering afgelopen november is ChatGPT een hit. Dit type AI heeft grote gevolgen heeft voor de wetenschap, stellen onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC in het tijdschrift Nature. Ze presenteren vijf aandachtspunten bij het gebruik van ChatGPT in wetenschappelijk onderzoek. De gevolgen van...
Actueel | 09 februari 2023
09 februari 2023

ChatGPT langs de innovatiemeetlat

ChatGPT opent bij zowel communicatieprofessionals als consumenten de ogen hoe ver AI al is. Stel een willekeurige vraag en je krijgt ‘real time’ een geloofwaardig menselijk antwoord. AI creëert hiermee een intelligente chatbot die denkt en zich lijkt te gedragen als een mens. Wat is de waarde van ChatGPT voor merkdenken. Paul Ketelaar schreef er...
Actueel | 09 februari 2023
09 februari 2023

Brand Growth-thema 2023: Corporate Social Responsibility

DVJ Insights organiseert voor de zevende keer op rij het Brand Growth Event. Het is meteen het hoogtepunt van het Brand Growth-thema van dit jaar, en dat is Corporate Social Responsibility (CSR). Het evenement wordt online gestreamd op donderdag 11 mei 2023. Er komen best practices van toonaangevende merken aan bod en inzichten uit de...
Actueel | 09 februari 2023
09 februari 2023

Wie is jouw favoriet voor een award van het Data & Insights Network?

Ook dit jaar worden er vakprijzen uitgereikt voor inspirerende en toonaangevende Data & Insights Professionals, Bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied. Heb je favorieten? Laat vóór 17 februari weten wie dat zijn zorg dat ze op de shortlist van genomineerden komen. Op moawards.nl vind je alle informatie voor de selectieprocedure. Noteer...
Actueel | 07 februari 2023
07 februari 2023

MWM2 benoemt Andy Hut als nieuwe Managing Director

Andy Hut is aangesteld als nieuwe Managing Director van onderzoeksbureau MWM2. Voormalig Managing Director Govert van den Bos blijft actief voor MWM2 waar hij zich bezig gaat houden met het aanjagen van groei van de MWM2-groep, waar ook de labels Hibou, Crowdtech en Innervoice toe behoren. Andy Hut (foto) heeft jarenlange ervaring in marktonderzoek. Hij...
Actueel | 07 februari 2023
07 februari 2023

PIM Trendrapport 2022 – Gelijkwaardigheid is meer dan zetten van diversiteitsvinkjes

Het jaarlijkse Trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing stelt dat diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid noodzakelijk zijn, maar dat veel bedrijven blijven steken in het ‘zetten van diversiteitsvinkjes’. Het onderzoek was in handen van onafhankelijk creatief strateeg Nadine Ridder: ‘Het gaat niet alleen over een nieuwe vorm van communiceren. Het gaat over de hele...
Actueel | 07 februari 2023
07 februari 2023

Audiomarkt overgestapt op nieuwe meetmethode

Begin van de maand werd de resultaten van het volledig vernieuwde NMO-luisteronderzoek gepubliceerd. De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+-app van Ipsos. Daarmee gaat de wens van adverteerders, mediabureaus en publishers in vervulling om de luistercijfers te baseren op een elektronische, passieve meting. De luistertijd is in de nieuwe meting wel drastisch verminderd. En...
Actueel | 02 februari 2023
02 februari 2023

MOA gaat verder als Data & Insights Network

De MOA gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network. Met de naamsverandering gaat ook een herpositionering gepaard. Doel is een nieuw gezamenlijk kennisplatform te bieden voor marktonderzoekprofessionals én een nieuwe generatie van data-scientists en data-analisten bij bureaus en bedrijven. De reden voor de nieuwe naam en de herpositionering is...
Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

De codes van vegan – analyse van een verpakking

Vegan is here to stay. De populariteit van vegan en plantaardige alternatieven stijgt al jaren, en dat zie je niet alleen terug in de schappen van de supermark en op de menukaart van het restaurant, maar merk je ook in gesprekken met vrienden en familie. Steeds meer mensen gaan over op (deels) vegan eten, gedreven...
Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

Wie is jouw favoriet voor een MOAward?

Ook dit jaar worden er vakprijzen uitgereikt voor inspirerende en toonaangevende Data & Insights Professionals, Bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied. Heb je favorieten? Laat vóór 17 februari weten wie dat zijn zorg dat ze op de shortlist van genomineerden komen. Op moawards.nl vind je alle informatie voor de selectieprocedure. Noteer...
Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

Wil jij graag spreken tijdens MIE’23?

De voorbereidingen voor MIE’23 zijn al in volle gang. Na de jubileumeditie van afgelopen jaar belooft ook deze editie een bijzondere te worden. De vast pijlers zijn insights, data-science en data-analytics. Hierbinnen richt de organisatie op actuele topics. MIE’23 vindt plaats op 9 en 10 mei. Wil jij ook spreken tijdens MIE’23? Stuur dan een...

Ook de laatste bytes ontvangen?