Actueel | 02 februari 2023
MOA gaat verder als Data & Insights Network
De MOA gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network. Met de naamsverandering gaat ook een herpositionering gepaard. Doel is een nieuw gezamenlijk kennisplatform te bieden voor marktonderzoekprofessionals én een nieuwe generatie van data-scientists en data-analisten bij bureaus en bedrijven. De reden voor de nieuwe naam en de herpositionering is...
Actueel | 31 januari 2023
De codes van vegan – analyse van een verpakking
Vegan is here to stay. De populariteit van vegan en plantaardige alternatieven stijgt al jaren, en dat zie je niet alleen terug in de schappen van de supermark en op de menukaart van het restaurant, maar merk je ook in gesprekken met vrienden en familie. Steeds meer mensen gaan over op (deels) vegan eten, gedreven...
Actueel | 31 januari 2023
Wie is jouw favoriet voor een MOAward?
Ook dit jaar worden er vakprijzen uitgereikt voor inspirerende en toonaangevende Data & Insights Professionals, Bureaus en bedrijven die het verschil maken in het vakgebied. Heb je favorieten? Laat vóór 17 februari weten wie dat zijn zorg dat ze op de shortlist van genomineerden komen. Op moawards.nl vind je alle informatie voor de selectieprocedure. Noteer...
Actueel | 31 januari 2023
Wil jij graag spreken tijdens MIE’23?
De voorbereidingen voor MIE’23 zijn al in volle gang. Na de jubileumeditie van afgelopen jaar belooft ook deze editie een bijzondere te worden. De vast pijlers zijn insights, data-science en data-analytics. Hierbinnen richt de organisatie op actuele topics. MIE’23 vindt plaats op 9 en 10 mei. Wil jij ook spreken tijdens MIE’23? Stuur dan een...
Actueel | 31 januari 2023
De overeenkomsten en verschillen tussen UGC en influencer posts
Via socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok doen bezoekers regelmatig merkinspiratie op. Een deel van die inspiratie vindt plaats via influencers. Een andere bron is de consument zelf. Steeds vaker deelt die ervaringen met producten via social media. Deze user generated content (UGC) kan grote invloed hebben. Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen tussen beide...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 26 januari 2023
ESOMAR publiceert Insights Market Development Index 2022
Net zoals het BBP een onbevredigende indicator is om de ontwikkeling van landen te meten - een bekende klacht van economen - zo is ‘omzet’ een geen goede norm om de insightswereld te begrijpen. ESOMAR stelde in 2021 voor om een samengestelde index te hanteren die verder reikte dan het begrip omzet. Nu is er...
Actueel | 26 januari 2023
Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit
Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 26 januari 2023
Privacytoezichthouders wijzen overheden op vereisten bij gebruik clouddiensten
Europese privacytoezichthouders hebben een lijst met aanbevelingen opgesteld voor overheidsinstellingen die persoonsgegevens van burgers opslaan in de cloud. Zij benadrukken hiermee de verantwoordelijkheid van de overheid om te waarborgen dat de gegevens van burgers veilig zijn. De lijst met 13 aanbevelingen staat in een rapport over een gezamenlijke actie van de European Data Protection Board (EDPB), het...
Actueel | 24 januari 2023
Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy
In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...
Actueel | 24 januari 2023
Hoe data je kunnen helpen om 2023 succesvol te maken
De maand januari is alweer ‘doormidden’ en de eerste plannen voor 2023 worden al uitgevoerd. En natuurlijk zijn er ook voornemens om te groeien. Hoe data daarbij kunnen helpen, legt Job van den Berg graag uit in deze blog. Tips en tricks om een vliegende start te maken in 2023. Allereerst - it’s not only...
Actueel | 24 januari 2023
Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?
Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 24 januari 2023
Plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd
Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe (platform voor digitale marketing en reclame) in strijd is met de AVG. Het gevolg was een boete van 250.000 euro én de verplichting om met een plan te komen om de veel gebruikte cookiebanner weer in lijn te...