AI in de praktijk
Begin dit jaar was de wereld in rep en roer, ChatGPT zou al onze banen innemen. Copywriters? Niet meer nodig. Marketeers? Overbodig. Sterker nog, ChatGPT zou ook het werk van marktonderzoekers uit handen nemen. Een kleine tien maanden later is de storm wat gaan liggen, maar de ontwikkelingen rondom AI blijven natuurlijk doordenderen. Martijn van…
Drie AI-webinars van Haystack Consulting in oktober
Haystack Consulting organiseert in oktober drie webinars die allemaal te maken hebben met AI. Of, zoals ze zelf zeggen: ‘We surfen we al mee op de golf van AI sinds de eerste rimpeltjes zichtbaar begonnen te worden. We delen graag onze visie op het ongelooflijke potentieel van generatieve AI tijdens drie inspirerende webinars van 30…
NMO Luisteronderzoek slaagt voor audit
Begin 2023 werd het totaal vernieuwde NMO Luisteronderzoek gelanceerd. NMO gaf het onafhankelijke auditbureau CESP de opdracht om het nieuwe luisteronderzoek, uitgevoerd door Ipsos en Kantar Media, te evalueren. CESP stelt na uitgebreid onderzoek vast dat de nieuwe meting aan de hand van de MediaCell+ app van Ipsos betrouwbaar is, methodologisch voldoet en een bruikbare…
Global Market Research 2023: ‘Groei zet door in 2023’
ESOMAR bracht onlangs het Global Market Research 2023-rapport uit. Het schetst de situatie van de sector na de dips in de coronatijd. Algehele conclusie is dat de branche weer opleeft, zozeer dat we weer teruggaan naar het niveau van voor corona. Intussen is er door technische innovatie het nodige veranderd. Wat betekent dat voor 2023?…
Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam
Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Beautiful Lives verruilt Hilversum voor hartje Utrecht
Op 1 oktober verruilt Beautiful Lives haar kantoor in Hilversum voor een nieuwe locatie in Utrecht. De nieuwe kantoorruimte maakt onderdeel uit van de Social Impact Factory (SIF) aan de Kromme Nieuwegracht 3 in Utrecht. Het historische pand is nu ‘een hotspot voor sociaal ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid’. Beautiful Lives zegt deze stap om verschillende…
‘Beschouw enquêtes als een consumentenervaring’
Op 10 september sprak Jon Puleston op het ESOMAR-congres in Amsterdam over het verbeteren van vragenlijsten. Hoognodig, want hij vindt dat marktonderzoekers hun respondenten momenteel niet al te best behandelen. Voor een uitgesproken mening kun je altijd aankloppen bij Jon Puleston. Als Vice President Innovation bij Kantar is hij een graag geziene en gehoorde gast…
DDMA publiceert whitepaper over privacy-first
De verschuiving naar een samenleving die meer is gericht op privacy is in volle gang. Zo hebben een aantal browsers en besturingssystemen het gebruik van third-party cookies en andere tracking-technieken geblokkeerd, of zijn dat van plan. DDMA heeft een whitepaper gemaakt over de ontwikkelingen. Naast de veranderende werkwijzen van browsers en besturingssystemen zijn er ook…
Gen Z-chatbot Avery houdt van digitale nieuwsbrieven
Het is dan misschien niet de enige, maar dan wel een van de eerste AI-chatbots die je in contact brengen met de wereld van Gen Z, althans dat is de opzet van de tool die het Engelse bureau Untold Insights heeft ontwikkeld. De chatbot heet SegmentAI en die doet zich voor als een 23-jarige Gen…
Motivaction en Amsterdam Data Collective gaan partnership aan
Motivaction gaat een partnership aan met Amsterdam Data Collective (ADC), dat zich specialiseert in data-science en AI in sectoren als de financiële industrie, publieke sector en gezondheidszorg. Met dit partnership beogen zij de barrière verbreken tussen marktonderzoek en data-science in multidisciplinaire teams. De verbinding tussen data, AI en marktonderzoek is in veel organisaties nog nauwelijks…
AI Forum op 18 oktober – DIN-leden krijgen korting
ESOMAR heeft afgelopen juli de AI Taskforce in het leven geroepen waarin de nieuwste ontwikkelingen rond AI en research geïnventariseerd en besproken worden. Nu staat er een AI Forum op stapel. Het event wordt gehouden op 18 oktober in de Heineken Experience in Amsterdam. DIN-leden krijgen korting op de toegangsprijs – maar bestel de kaarten…
Is AI foolproof? Wat denk je zelf?
De basis van onderzoek zijn data. Maar met de groeiende integratie van AI in het dataverzamelingsproces, is het ook tijd om ons een beetje zorgen te maken. De onderzoeker moet verantwoordelijk blijven voor het juiste inzicht op basis van de juiste data. Dat betoogt Clare McHatton, directeur Business Development bij marktonderzoekbureau Walr. Data vormen de…