Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

Diversiteit en inclusie – wat betekent dat voor de praktijk van onderzoek?

Diversiteit en inclusie in de branche krijgen steeds meer aandacht. Het Data & Insights Network heeft er een taskforce voor opgericht, en bureaus nemen ook allerlei initiatieven. Eerder dit jaar verscheen er van de hand van Ewout Witte een verslag over diversiteit en medewerkers. Nu publiceert hij deel 2: Hoe zit het met de praktijk…

Actueel | 12 december 2024
12 december 2024

‘Mensen in de zorg begrijpen niet wat AI eigenlijk is’

Sigrid Berge van Rooijen (foto) ondersteunt zorgorganisaties bij de implementatie van AI. Ze legt uit wat de obstakels en kansen zijn, en vooral waarom de sector niet langer om AI heen kan. ‘AI is niet altijd dé oplossing, maar wel een deel van oplossingen in de zorg.’  ▼ Op jonge leeftijd maakte Sigrid Berge van…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

Nielsen meet crossmediaal advertenties op TikTok

TikTok kondigt samenwerking aan met Nielsen om advertentiecampagnes te meten over digitale kanalen, connected TV (CTV) en traditionele lineaire TV. Nielsen zegt dat het noodzakelijk is betrokkenheid van kijkers op TikTok te meten, want  gebruikers zitten op verschillende platforms en apparaten. ▼ Het onderzoeksbureau gebruikt voor de meting de tool Nielsen ONE, speciaal ontwikkeld voor…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

KLM en Google werken samen in data en Gen AI

Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren.   ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

Reinier Zuydgeest nieuwe algemeen directeur van USP Marketing Consultancy

USP Marketing Consultancy, onderzoeksbureau in de bouw- en installatiesector, heeft Reinier Zuydgeest (foto) benoemd tot nieuwe algemeen directeur. Hij neemt het stokje over van Jan Paul Schop, de oprichter van USP, die na meer dan 30 jaar weggaat, maar nog wel betrokken blijft als New Business Developer. ▼ Onder leiding van Jan Paul Schop heeft…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

Ipsos brengt toch geen bod uit op Kantar Media

Vorige week konden we nog berichten dat Ipsos voornemens was om een bod uit te brengen op Kantar Media, een paar dagen later deelt Ipsos mee geen overnameplannen meer te hebben. ▼ Ipsos zei in eerste instantie dat er besprekingen gaande waren en dat er een bod werd overwogen, maar eind vorige week kwam er…

Actueel | 10 december 2024
10 december 2024

Opinium Amsterdam uitgeroepen tot Best New Venture bij MRS-awards

De Amsterdamse vestiging van Opinium (op de foto hierboven) is uitgeroepen tot Best New Venture bij de Engelse Marketing Research Society Awards 2024. De totale Opinium-organisatie won de Research Live-award voor bureau van het jaar. Opinium heeft naast een vestiging in Amsterdam, ook kantoren in Londen, Kaapstad en New York.  ▼ Om bureau van het…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

Verband tussen bekroonde campagnes en kwantitatieve pre-testing

Meer dan de helft van de winnende campagnes van de IPA Effectiveness Awards zijn ontstaan na kwantitatieve pre-testing, en dat is een trend die de afgelopen twee decennia gestaag is gegroeid. ▼ De IPA Effectiveness Awards worden toegekend door The Institute of Practioners in Advertising. Uit eerdere analyse van de IPA-databank bleek dat kwantitatieve pre-testing…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

CMO moet data omzetten in effectieve strategie

CMO’s moeten kloven overbruggen, impact op de onderneming vergroten en het marketingrendement opstuwen. Dat is volgens consultancy en onderzoeksbureau Gartner de missie voor 2025. Data, goed gebruik van AI en een beter gevoel voor de klant, moeten daarbij helpen. ▼ Gartner vat de taken van de CMO in het komende jaar samen in drie speerpunten:…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

Innovatiemanagement met Jobs-To-Be-Done

‘People don’t want a 1/4 inch drill; they want a 1/4 inch hole’. Deze bekende quote van Theodore Levitt uit 1962 verlegde de focus van innovatie van de producten zelf naar de doelen die klanten willen bereiken. Martin Hellich van DVJ Insights schreef er twee blogs over. In deel 1 gaat het over Jobs-To-Be-Done, de…

Actueel | 05 december 2024
05 december 2024

MIE’25 – Revolutionising data & insights 

Op 18 en 19 maart 2025 vindt in Amersfoort MIE’25 plaats. Het jaarlijkse evenement van  het Data & Insights Network heeft gekozen voor een nieuwe locatie. Niet meer de Jaarbeurs in Utrecht maar de Rijtuigenloods in Amersfoort. Het thema van  MIE’25 is ‘Revolutionising Data & Insights: The transformative power of generative AI.’ ▼ De nieuwe…

Actueel | 03 december 2024
03 december 2024

Rituals wint innovation award bij DDMA Customer Data Awards 2024

De winnaar van de DDMA Customer Data Awards 2024 is cosmeticabedrijf Rituals, dat aan het langste eind trok in de categorie Innovation. Volgens de jury heeft Rituals een duidelijke visie op hoe ze data wil inzetten om klantbeleving in de winkels, maar ook in de marketingkanalen centraal te stellen. ▼ Rituals laat met de winst…

Ook de laatste bytes ontvangen?