Actueel | 31 januari 2023
31 januari 2023

De overeenkomsten en verschillen tussen UGC en influencer posts

Via socialmediaplatformen zoals Instagram en TikTok doen bezoekers regelmatig merkinspiratie op. Een deel van die inspiratie vindt plaats via influencers. Een andere bron is de consument zelf. Steeds vaker deelt die ervaringen met producten via social media. Deze user generated content (UGC) kan grote invloed hebben. Maar waar zitten de overeenkomsten en verschillen tussen beide...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

ESOMAR publiceert Insights Market Development Index 2022

Net zoals het BBP een onbevredigende indicator is om de ontwikkeling van landen te meten - een bekende klacht van economen - zo is ‘omzet’ een geen goede norm om de insightswereld te begrijpen. ESOMAR stelde in 2021 voor om een samengestelde index te hanteren die verder reikte dan het begrip omzet. Nu is er...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit

Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Privacytoezichthouders wijzen overheden op vereisten bij gebruik clouddiensten

Europese privacytoezichthouders hebben een lijst met aanbevelingen opgesteld voor overheidsinstellingen die persoonsgegevens van burgers opslaan in de cloud. Zij benadrukken hiermee de verantwoordelijkheid van de overheid om te waarborgen dat de gegevens van burgers veilig zijn. De lijst met 13 aanbevelingen staat in een rapport over een gezamenlijke actie van de European Data Protection Board (EDPB), het...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Technologie als boost voor creativiteit, communities en dataprivacy

In een tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023-rapport. Het Accenture Life Trends-rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van klanten, designers, techneuten,...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Hoe data je kunnen helpen om 2023 succesvol te maken

De maand januari is alweer ‘doormidden’ en de eerste plannen voor 2023 worden al uitgevoerd. En natuurlijk zijn er ook voornemens om te groeien. Hoe data daarbij kunnen helpen, legt Job van den Berg graag uit in deze blog. Tips en tricks om een vliegende start te maken in 2023. Allereerst - it’s not only...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?

Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd

Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe (platform voor digitale marketing en reclame) in strijd is met de AVG. Het gevolg was een boete van 250.000 euro én de verplichting om met een plan te komen om de veel gebruikte cookiebanner weer in lijn te...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

InSites Consulting breidt Europese positie uit met overname Happy Thinking People

InSites Consulting versterkt zijn Europese positie en kondigt met de overname van Happy Thinking People (met hoofdkantoor in München en vestigingen in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk) zijn nieuwste acquisitie in de regio aan. Happy Thinking People werd in 1989 opgericht. De van oorsprong kwalitatieve boutique-agency is een internationaal gerenommeerd marktonderzoeks- en innovatiebureau. In 2021 stond...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

Invenna en Human Inference fuseren

The Data Agency kondigt de fusie aan van platformbedrijf Invenna met software-organisatie Human Inference. De groep versterkt hiermee haar technologiedivisie en biedt als eerste in de Benelux een Customer Data Platform (CDP) met Master Data Management (MDM) technologie aan. Onder de vlag van The Data Agency levert Invenna een combinatie van Customer Data Platform-technologie en...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

Kirsten Andres verlaat NIMA voor Nationaal Ouderenfonds

Kirsten Andres (foto) gaat NIMA verlaten. Ze was voorzitter/directeur sinds 1 februari 2020. Vanaf 1 maart wordt zij directeur-bestuurder van het Nationaal Ouderenfonds. Kirsten Andres: ‘Soms komt je droombaan op je pad. Al sinds mijn studententijd heb ik vrijwilligerswerk gedaan met ouderen en ook in mijn vorige functie heb ik te maken gekregen met de...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

Directeur Diana Janssen vertrekt bij DDMA

Directeur Diana Janssen neemt na 17 jaar afscheid van DDMA, branchevereniging voor data en marketing. Vanaf 1 maart gaat zij aan de slag als directeur bij de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). Diana Janssen begon in 2006 als directeur van DDMA. Onder haar leiderschap is DDMA uitgegroeid tot de grootste branchevereniging op het gebied van marketing,...

Ook de laatste bytes ontvangen?