Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Datakwaliteit cruciaal voor vertrouwen in de sector

Datakwaliteit stijgt al enige tijd op de agenda van data- en analyticsbranche. Melanie Courtright, chief executive officer bij de Insights Association, schetst het belang van datakwaliteit voor bureaus en opdrachtgevers – en voor het algemeen vertrouwen in research. In het dynamische landschap van onderzoek is datakwaliteit heilig. Het opent de weg naar insights en vervolgens…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Nieuw AP-kader gezichtsherkenning

In een nieuw juridisch algemeen kader over gezichtsherkenning geeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) antwoord op een aantal veelgestelde juridische vragen over dit onderwerp. Het document is bedoeld voor privacyprofessionals en organisaties die gezichtsherkenning willen inzetten.  Gezichtsherkenning is in de meeste gevallen verboden, maar er zijn uitzonderingen. Het document geeft antwoord op vragen waarover onduidelijkheid bestaat…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Verbod op telemarketing mag geen gevolgen hebben voor tele-onderzoek

De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben het kabinet en de EU-commissie laten weten bezorgd te zijn over de gevolgen voor tele-onderzoek. De drie organisaties zeggen te willen pleiten voor een uitzonderingssituatie wanneer de EU zou besluiten…

Actueel | 02 mei 2024
02 mei 2024

Registreer gratis voor het symposium Topic of the Year 2024

Altijd al meer willen weten over praktisch relevant en academisch vernieuwend onderzoek? En dan ook nog in het kader van het D&IN Topic of the Year 2024?  Kom dan op donderdag 23 mei naar House of Watt in Amsterdam waar het gaat om ‘Sustainable marketing and consumer behavior’. Voor het symposium is een inspirerend middagprogramma samengesteld….

Actueel | 02 mei 2024
02 mei 2024

De kracht van AI – de visie van Human8

Sinds de lancering van ChatGPT ondergaat de sector grote veranderingen. Organisaties zoals ESOMAR, MRS en D&IN hebben werkgroepen opgericht om de rol van AI in marktonderzoek te verkennen. Ook op MIE 24 in maart stond het onderwerp centraal, met onder andere een bijdrage van Human8. Het bureau schreef er een blog over.  Zijn we op…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Consumentengedrag – het prijskaartje voorbij

Naast het tastbare prijskaartje laten consumenten hun oordeel ook bepalen door minder tastbare ‘valuta’s’. Dat is de stelling van Hunter Thurman, president van Alpha-Diver, die erover schrijft op Greenbook. Consumenten zijn bereid om drempels te nemen als de beloning maar aanlokkelijk genoeg is. Daarom moeten marketeers niet alleen kijken naar die drempels, maar zich ook…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Nieuwe prioriteiten EDPB bekend

De European Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van privacytoezichthouders in Europa, heeft de strategie van de EDPB gepresenteerd voor de periode 2024-2027. De strategie bestaat uit vier prioriteiten en de belangrijkste acties om de gestelde doelen te bereiken. De nieuwe strategie is een aanscherping van de vorige en houdt rekening met nieuwe wetten die invloed…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Google’s Privacy Sandbox niet privé genoeg

De door Google voorgestelde technologie voor het vervangen van cookies, de Privacy Sandbox, heeft belangrijke tekortkomingen, zegt de Britse privacytoezichthouder. In een conceptrapport van de Britse privacytoezichthouder, het Information Commssioner’s Office, wordt gezegd dat sommige adverteerders, gezien hun handelen, toch in staat zullen zijn om gebruikers op verschillende sites te blijven volgen. Het is misschien…

Actueel | 25 april 2024
25 april 2024

Marktonderzoek next level: digitaal experimenteren

‘Wat ik nu ga zeggen is niets nieuws of radicaals. Het is de olifant in de kamer waarover onze branche het niet wil hebben: er is een groeiende twijfel over onderzoek op basis van enquêtes. Sterker: de sector weet die crisis niet in te dammen.’ Het zijn de woorden van Kate Bunton, Director of Operations…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

MWM2’s P&C-seminar over klantonderzoek

Op het jaarlijkse Panel & Community Seminar van MWM2 stond klantonderzoek in het middelpunt. Wat zijn de ervaringen en hoe zet je panels in? Een kort verslag.   Tijdens het MWM2-seminar van 11 april jl. in Amstelveen, dat bezocht werd door insight professionals uit allerlei sectoren, kwamen verschillende aspecten van klantonderzoek aan bod. De sprekers deelden…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Europees onderzoek voor WPG Research

Vanaf eind april voert WPG Research in opdracht van de Europese Unie een onderzoek uit naar de consumptiepatronen van Nederlanders in de leeftijd van 18-75 jaar. Doel is de reactie van burgers te begrijpen op de veranderingen in de samenleving. In het onderzoek zullen nieuwsitems, informatie en mediaberichtgeving over politieke, sociale, internationale en economische kwesties…

Actueel | 23 april 2024
23 april 2024

Duurzaamheid moet hoger op de agenda in de bestuurskamer

Kantar en het Climate Governance Initiative zijn een samenwerking gestart om duurzaamheid hoger op de agenda te krijgen in de bestuurskamers. De ambitie is er: wereldwijd zegt 86% van de bestuursleden klimaattransformatie als een zakelijke kans te zien. Negen op de tien zegt dat het klimaat vraagt om nieuw leiderschap. De praktijk is echter weerbarstig….

Ook de laatste bytes ontvangen?