Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

De impact van culturele context op marktonderzoek

De cultuur waarin consumenten leven en de manier waarop die voortdurend verandert, is voor velen onbekend terrein. Toch heeft cultuur veel invloed op wat wij denken, voelen en doen. Daarom combineert Human8 zijn community-onderzoek vaak met culturele inzichten. Arjan Veninga, Senior Business Director van Human8, schreef er een blog over. Wat houdt cultureel onderzoek in…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

Facebook en Instagram nu ook over op chronologische Stories en Reels

Meta biedt sinds eind vorige week in Facebook en Instagram Stories en Reels in chronologische volgorde aan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie, die op 25 augstus is ingegaan. De DSA-regels moeten platforms zoals Facebook dwingen om alternatieve systemen aan te bieden die ‘niet gebaseerd zijn op het…

Actueel | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Hoe vind je de ideale prijs voor een nog niet bestaand product?

Op 12 september houdt Neurensics van 10.00 tot 11.00 uur een webinar over de ideale prijs voor een nieuw product. Sprekers zijn Kai-Markus Mueller (Neurensics), Sandris Murins (founder Scent Camera) en George Boretos (FutureUP). Wat het nieuwe product is? De Scent Camera die geuren vastlegt. Scent Camera is een revolutionair apparaat waarmee dat het mogelijk…

Actueel | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

De plussen en minnen van AI voor marktonderzoek

Simon Edwards, hoofd Research & Insights van de Australisch/Nieuw-Zeelandse ANZ Bank ziet dat AI kan helpen bij allerlei onderzoekstaken. Maar hij denkt ook dat er praktische en technische redenen zijn waarom AI niet alles in één machtige beweging kan oplossen en de centrale rol van de onderzoeker kan overnemen. Hij schreef er een artikel over…

Actueel | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Nieuwe NMO Kijkonderzoek begint 28 augustus

Op maandag 28 augustus start de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO Kijkonderzoek. De uitvoering van het kijkonderzoek is in handen van Kantar Media. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel, is de techniek van de meting fijnmaziger en is het mogelijk om nieuwe vormen van reclame zoals addressable advertising in kaart te brengen….

Actueel | 22 augustus 2023
22 augustus 2023

AI in onderzoek – vier takeaways

AI bestaat al sinds het begin van de jaren vijftig en is vandaag alomtegenwoordig. Generatieve AI daarentegen breekt nu pas echt door. Dit type AI kan leren van ervaringen uit het verleden, context onthouden en beslissingen nemen op basis van die kennis. Met andere woorden, met de juiste vragen en opdrachten kan het nieuwe, unieke…

Actueel | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Save the date: 21 september – SMART Congres

Het jaarlijkse SMART Congres komt er weer aan. Op donderdag 21 september is er een dagvullend programma dat je niet alleen laat luisteren, maar je ook prikkelt om zelf na te denken. Laat je niet alleen verrassen, maar neem zelf het roer in handen om kennis te vergaren. Het congres wordt gehouden in De Ruimte,…

Actueel, Uncategorized | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Technologische ontwikkeling van insights leidt tot fusies en overnames

Fusies en overnames worden steeds meer gedreven door op technologie gebaseerde methodologieën, klantspecifieke data en strategisch advies, zegt Jonathan Dufton, partner bij Plural Strategy, op de site van Research Live. Wat betekent dit voor customer insights? Tien jaar geleden domineerden grote spelers als Nielsen, Kantar, Ipsos en GfK de marktonderzoeksector. Maar in de afgelopen 15…

Actueel | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Apocalypsmoeheid ondermijnt acties voor duurzaamheid

Mensen horen dagelijks dat de aarde betere tijden heeft gekend. We zien bosbranden en hittegolven, en de sombere voorspellingen over onze aarde nemen in aantal toe. Maar al die somberheid en al die waarschuwingen kunnen ook leiden tot vermoeidheid, tot ‘apocalypsmoeheid’, betoogt Shauna Moran, Trends Manager bij GWI. Wat is apocalypsmoeheid? Volgens Shauna Moran moet…

Actueel | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Haal meer uit online insight communities

Ga verder dan eenmalige interacties en losse ad-hoc projecten. De ware schoonheid van online communities ligt in hun longitudinale karakter. Dat is de opvatting van Arjan Veninga van Human8. Hij schreef er een blog over. ‘Tijd om de schone slaapster wakker te maken.’ Zestig procent van de professionals in een consumer insight-functie maakt gebruik van…

Actueel | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Nederlandse volkstelling al 40 jaar digitaal

In 2021 organiseerde het CBS op verzoek van het Europese statistiekbureau Eurostat een volkstelling. Zo’n telling gebeurt één keer in de tien jaar. Daar merken de Nederlander weinig van, want de telling is al meer dan 40 jaar digitaal. Inmiddels zijn de eerste resultaten van de Volkstelling 2021 bekend. Aan het tweede deel – deadline…

Actueel | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Raad van State adviseert over delen van data in Europees verband

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eind juli het advies vastgesteld over de wet die de Europese Datagovernanceverordening moet uitvoeren. De verordening (DGA) heeft als doel om meer gegevens beschikbaar te maken voor algemeen gebruik. Het is een belangrijk onderdeel van de Europese datastrategie om de data-economie te ondersteunen. Het is ook…

Ook de laatste bytes ontvangen?