Synthetische data – nuttig, handig, en… helemaal verzonnen
De mogelijkheden van synthetische data zijn onuitputtelijk. Ze vergroten de privacy, verbeteren AI-modellen en reduceren vooroordelen. Maar kun je ze ook vertrouwen? ‘Misschien gaan data hun waarde wel helemaal verliezen.’ Op ESOMAR’s Research World-platform analyseerde Matt Hay, oprichter en CEO van techplatform Bulbshare, recentelijk de voordelen en risico’s van synthetische data. Voor wie niet met…
D&IN stelt Taskforce Ethisch Kompas in
Het bestuur van het Data & Insights Network wil een Taskforce Ethisch Kompas instellen om daarin te bespreken wat er moet gebeuren met het verzamelen en bewerken van data en insights (waaronder marktonderzoek) binnen de sectoren die veel discussie oproepen, zoals tabak, olie en vlees. Het bestuur van het D&IN meent dat bureaus hun eigen…
MI Network biedt diverse vacatures aan bedrijfs- en opdrachtgeverszijde
Ben jij toe aan een volgende stap in je carrière? Of ben je daar nog niet uit, maar ben je wel nieuwsgierig naar ‘wat er nog meer is’? Het Marketing Intelligence Network gaat graag vrijblijvend het gesprek met je aan! Hieronder een kleine greep uit de rollen die we zoal hebben: Wil je meer weten…
Charida Dorder wint PIM Marketing Literatuur Prijs met AI in Marketing
De Marketing Literatuur Prijs 2023 van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar AI in Marketing van Charida Dorder. De vakjury beoordeelt dit als het meest vernieuwende en relevante boek. Het is een wake-up call en een AI-praktijkhandleiding ineen. AI in Marketing werd door de jury beoordeeld als het meest vernieuwende, inspirerende en…
Education Day over onderzoek en data-analyse
Afgelopen donderdag 23 november organiseerden het Data & Insights Network, samen met NIMA, de Education Day, met als onderwerp ‘Data on Research’. Met een zorgvuldig samengesteld programma bood de dag een uitgelezen kans voor verdieping in de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van onderzoek en data-analyse. Eerste spreker was Marco Wolters van Abbi…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Bureau Fris en Bee Keen bundelen krachten
Bureau Fris (selecties en onderzoekslocaties) en Bee Keen (selecties), twee bureaus voor kwalitatief marktonderzoek, gaan fuseren. Daarmee ontstaat een nieuwe combinatie, met 45 jaar ervaring in de branche. De naam na de fusie? Bureau Fris. Met Stephanie Groot, 20 jaar ervaring in de branche, en Paulien Ulbrich, die kan bogen op 25 jaar ervaring bij…
Nieuwe kansen in streaming, content en adverteren
In het onlangs verschenen rapport Media Trends and Predictions van Kantar staan voorspellingen voor de media-industrie voor 2024. Ze gaan o.a. over streaming, kijkgedrag, AI en data. De zes mediatrends die volgens Kantar het jaar 2024 zullen bepalen zijn: 1. Streaming, ondersteund door reclame, zal goed gedijen in tijden van inflatie 2023 kenmerkt zich door…
Effie Awards uitgereikt
In Circa Amsterdam werden afgelopen donderdag 16 november de Effie Awards uitgereikt. De grote winnaars waren Hertog Jan (‘het #1 biermerk van Nederland’) met goud en bureau Joe Public dat met twee bronzen en een zilveren Effie naar huis ging. De Baak ontving een zilveren Effie voor een campagne waaraan ook Blauw Research meewerkte. Er…
Laatste kans: meld je aan voor Education Day!
Aanstaande donderdagmiddag organiseert het Data & Insights Network samen met het NIMA weer een fysieke Education Day in Amsterdam. Dit keer met als overkoepelend thema ‘Data on Research’. Leden van het D&IN zijn van harte uitgenodigd om hierbij (kosteloos) aanwezig te zijn. Het programma voor de middag ziet er als volgt uit: 13.30 – 14.00…
Kantar introduceert nieuwe tools voor meten van aandacht
Kantar heeft nieuwe tools gelanceerd voor het meten van aandacht voor advertenties. De tool maakt gebruik van facial coding en het monitoren van passief of actief mensen naar advertenties kijken. De nieuwe methoden vormen een uitbreiding van Kantar’s portfolio op dit gebied. Daarmee krijgen adverteerders de mogelijkheid om te ontdekken hoe het zit met de…
Webinar over do’s & don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren
Op 30 november organiseert Neurensics een webinar over de do’s en don’ts om (duurzaam) gedrag te stimuleren. Sprekers zijn Walter Limpens (CEO Neurensics) en Tijs Timmerman (professor Marketing & Customer Experience Hogeschool Utrecht). In een toelichting zegt Neurensics dat we ons gedrag moeten veranderen voor een positieve toekomst. Veel mensen proberen hun beste beentje voor…
Motivaction en Media.Monks ontwikkelen Gen AI-persona’s
Motivaction en digitaal bureau Media.Monks ontwikkelen samen AI-gedreven persona’s. De twee bureaus gebruiken hun gezamenlijke data en AI-kennis in de ontwikkeling van AI-persona’s die gebruik maken van Large Language Models (LLM). Met deze ontwikkeling op het gebied van persona’s kunnen marketeers met de Gen AI-persona’s in gesprek gaan en zo gebruikmaken van de data die…