Actueel | 30 maart 2023
Meer afstemming van toezicht online platforms en KI
Het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) zal twee extra zogeheten Kamers oprichten voor het afstemmen van toezicht op online platforms en op kunstmatige intelligentie. Bij de Kamers zullen ook andere toezichthouders worden betrokken dan de leden van het SDT. De SDT werd in oktober 2021 opgericht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Financiële...
Actueel | 28 maart 2023
Gezamenlijke afspraken nodig voor succesvolle integratie AI in marktonderzoek
In een recente uitgave van Research World van ESOMAR schrijft Michael Campbell (PhD Candidate op Carleton University) over AI en de insightssector. Campbell signaleert ontwikkelingen die de sector verregaand beïnvloeden, maar die op dit moment lijden aan gebrek aan samenhang. En die samenhang is wel nodig wil de marktonderzoekbranche op een succesvolle manier AI integreren....
Actueel | 28 maart 2023
Kijkonderzoek NMO start 28 augustus
Op 28 augustus 2023 start het kijkonderzoek van NMO (Nationaal Media Onderzoek). Bij de start wordt gemeten in 1650 huishoudens. Het kijkonderzoek zal, zoals bekend, voortaan worden uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek van NMO zal in drie fasen worden geïntroduceerd. Eerst via tv-schermen, vervolgens zal via een routermeting (Kantar Focal Meter) bij 2000 huishoudens, waar...
Actueel | 28 maart 2023
DDMA publiceert visierapport over marketingteam van de toekomst
Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van het tempo van verandering en het afstemmen van je marketingteam daarop. Welke veranderingen gaan de komende jaren van invloed zijn op je marketingteam? Om organisaties hierbij te ondersteunen publiceerde DDMA afgelopen week het visierapport: ‘Het marketingteam van de toekomst’, met negen...
Actueel | 23 maart 2023
De bank in je achterzak -trends in de financiële sector
We bevinden ons op een uniek moment, gevangen tussen de oude (pre-covid) en de nieuwe wereld, met een ongekende onzekerheid en een technologie die ons (te) snel voorwaarts duwt. In What Matters 2023 van Human8 worden 12 trends gesignaleerd die merken houvast bieden bij het ontwikkelen van een relevante en betekenisvolle toekomst. In deze blog...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 23 maart 2023
Autoriteit Persoonsgegevens keurt AVG-gedragscode NLdigital definitief goed
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is akkoord met SCOPE Europe als toezichthouder voor de Data Pro gedragscode van branchevereniging NLdigital. Met het aanstellen van SCOPE Europe als geaccrediteerde toezichthouder is de Data Pro Code nu officieel de eerste volledig goedgekeurde AVG-gedragscode in Nederland en de vijfde in Europa. SCOPE Europe is een internationale organisatie die ondersteuning...
Actueel | 23 maart 2023
Adviescommissie Analytics bij Overheidsdiensten van start
De ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Adviescommissie Analytics. Deze commissie gaat het ministerie van Financiën, de Belastingdienst, de Douane en Dienst Toeslagen adviseren hoe om te gaan met risicomodellen en algoritmen. De adviescommissie heeft tot taak gevraagd en ongevraagd stil te staan bij actuele analytics-vraagstukken binnen de diensten. De adviescommissie staat onder...
Actueel | 23 maart 2023
Alteryx lanceert eerste analytics automatiseringsplatform in de cloud
Alteryx organiseert op 20 april 2023 de Alteryx Analytics Cloud Launch Benelux in samenwerking met data & analytics bureau Infotopics. De Alteryx Analytics Cloud is het eerste uniforme end-to-end analytics automation-platform dat bedrijven in staat wil stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen met hun data. ‘Een gamechanger in de markt’, aldus Jeroen Jacobs, dataconsultant bij...
Actueel | 23 maart 2023
Meer inspanning nodig om alle groepen te bereiken voor onderzoek
Tijdens de onlangs gehouden conferentie van de Market Research Society in Engeland ging een van de paneldiscussies over de bereikbaarheid van uiteenlopende groepen en gemeenschappen voor onderzoek. Worden er wel genoeg inspanningen gedaan om iedereen bij onderzoek te betrekken? Aan de discussie werd onder anderen deelgenomen door Kenny Imafidon, mede-oprichter en managing director bij ClearView...
Actueel | 21 maart 2023
Boosten van de Oranjebeleving op MIE’23
Op 9 en 10 mei vindt in de Jaarbeurs Utrecht de 21ste editie plaats van het grootste Data & Insights Event van Nederland. Onder de noemer ‘It’s all about Data & Insights’ presenteert het Data & Insights Network de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied op MIE’23. Een van de bijdragen wordt verzorgd door...
Actueel | 21 maart 2023
Ray Poynter named as 2023-2024 ESOMAR Council President
ESOMAR last week announced that Ray Poynter, Managing Director of the Future Place and founder of NewMR has been elected as the organisation’s new 2023-2024 Council President. Poynter will serve in his new position for two years, replacing Kristin Luck of ScaleHouse who has completed her two-year term and will now serve an additional two...
Actueel | 21 maart 2023
MarketResponse neemt Reputations over
MarketResponse neemt Reputations Content & Campagnes over. Met deze overname wil het bureau een volgende stap zetten naar full-service dienstverlening op het gebied van insights-driven marketing. CEO Jorgen Botermans van MarketResponse ziet de overname als een voor de hand liggende stap: ‘In onze digitale, globaliserende wereld is heldere en consistente communicatie essentieel. Daarmee laat je...