Nieuw licht op de context voor impact campagnes
Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…
Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media
In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…
Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk
Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…
Nederlanders positief over houten nieuwbouw
CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…
Kwart medewerkers binnen een jaar weg
Van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt 26% al binnen 12 maanden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube, uitgevoerd door Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction. De voornaamste reden om zo snel je baan op te zeggen, is dat de functie-inhoud niet aansluit bij de verwachtingen (40%). Ook het…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Marketingmanagers optimistisch en vol vertrouwen over analytics en insights
Ondanks de soms sombere voorspellingen kijken marketingmanagers positief naar de toekomst. En ze vinden analytics en insights belangrijker dan ooit voor het verbeteren van marketingcampagnes. Dat blijkt uit het nieuwe GfK CMO Outlook Report. Daarin ook een blik op AI en realtime-inzichten. Het rapport laat ook een enorme kloof zien tussen de verwachtingen van marketeers…
Helft werkenden heeft mentale gezondheidsklachten
Van alle werkende Nederlanders presteert liefst 49% weleens minder goed op het werk vanwege mentale gezondheidsklachten. Dat blijkt uit onderzoek van Bowers & Jackling, uitgevoerd door PanelWizard. Hoewel mentale gezondheid een veelbesproken thema is, vindt de helft van de ondervraagden het ongemakkelijk om erover te praten met de werkgever. Met name jongeren tot 30 jaar…
Banken en elektronicabedrijven langs de MVO-ladder
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is uitgegroeid tot een krachtig instrument voor Nederlandse bedrijven om niet alleen een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving en het milieu, maar ook om hun merkimago te versterken en klantloyaliteit te bevorderen. DVJ Insights deed in de Europese CSR Brand Growth-studie onderzoek onder consumenten en marketeers over o.a. banken…
Kun je een merk bouwen met alleen maar digitale advertenties?
Digitale advertentiekanalen hebben voor de korte en lange termijn een aanzienlijke impact op merken, volgens onderzoek van Meta. Nu meer consumenten hun mediaconsumptie verschuiven naar digitale kanalen, is het belangrijk te weten hoe digitale advertenties ROI kunnen genereren. En dat is toch het doel van de meeste merken en bedrijven. In Spotlight on Drivers of…
Zorgen over greenwashing
Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…
Zorgen over digitale veiligheid nemen af
De zorgen van Nederlanders over hun eigen digitale veiligheid nemen de afgelopen twee jaar af, maar men maakt zich meer zorgen over de digitale veiligheid van naasten. Gemiddeld geeft men zichzelf een 6,8 voor de omgang met online risico’s. Dit zijn enkele uitkomsten van het jaarlijks terugkerende Cybersecurityonderzoek Alert Online dat I&O Research uitvoerde voor…
Nederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl
Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Ze besteedden het meeste aan sportlidmaatschappen (28%). Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%). Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, uitgevoerd door Multiscope. Nederlanders besteden veruit het meeste…