Onderzoek | 12 september 2023
12 september 2023

Amazon wereldwijd favoriete advertentieplatform – Nederland kiest voor bol.com

Volgens Kantars Media Reactions 2023 beschouwen de meeste consumenten wereldwijd advertenties op Amazon als relevant en nuttig. In Nederland is Amazon minder gewaardeerd dan bol.com. Bol.com is daarnaast het favoriete digitale mediamerk van Nederland op de Ad Equity ranking. Onder de marketeers wereldwijd is YouTube naar de top van de ranglijst gesprongen, met een verbetering…

Onderzoek | 07 september 2023
07 september 2023

Thuiswerken blijft populair onder werknemers

De Werkgeversenquête 2023, uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, laat zien dat werken vanuit huis populair blijft, fietsvoorzieningen bij werkgevers zijn verbeterd en er vanuit werkgevers actief wordt ingezet op elektrische mobiliteit. Aan de andere kant is de auto nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Bij een derde…

Onderzoek | 31 augustus 2023
31 augustus 2023

TV-reclame maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

  De TV-reclamemarkt maakte in de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en kwam uit op € 441 miljoen, een daling van 4,3%. De spotbestedingen daalden ook en komen uit op € 389 miljoen, de non-spotbestedingen stegen met 10%. De kijktijd daalde met 6% en komt uit op 175 minuten per dag….

Onderzoek | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Sponsoring Grand Prix Zandvoort kan reputatie van Heineken versterken

Mede door de statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland hapert de pr-machine van Heineken. Op de lijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken nu op de 16de plaats. Sponsoring van de Grand Prix van Zandvoort kan de reputatie van Heineken versterken, dankzij de topscore van het race-evenement op de imagofactor kwaliteit, nog voor de…

Onderzoek | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Zorgen om gebrek menselijke verbinding door nieuwe technologieën

Ruim drie op de tien van de Nederlanders heeft er weinig vertrouwen in dat nieuwe technologie mensen samenbrengt. Dat blijkt uit een onderzoek van Ruigrok, in opdracht van T-Mobile. Desondanks vindt driekwart het wel noodzakelijk om technologische ontwikkelingen bij te houden om mee te komen in de samenleving. Hoewel verreweg de grootste groep Nederlanders digitale…

Onderzoek | 22 augustus 2023
22 augustus 2023

Virtuele influencers – geen lichaam of geest, en toch betrouwbaar?

Maar liefst 32% van de millennials volgt op sociale media persona’s waarvan ze weten dat ze niet echt zijn. Het gaat om virtuele influencers: niet-menselijke entiteiten die dankzij technologieën als 3D-modeling en AI wel echt menselijk lijken en op sociale media actief zijn als influencers. Lotte Willemsen schreef er een artikel over op de site…

Onderzoek | 22 augustus 2023
22 augustus 2023

Hybride werken – geaccepteerd en met ruimte voor overleg

‘Hybride werken en mobiliteit’ heet het rapport naar aanleiding van een onderzoek van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN) onder haar leden. Daaruit blijkt dat hybride werken geaccepteerd en genormaliseerd is in Nederland. Werknemers met een functie die (deels) thuis uitgeoefend kan worden – meer dan de helft van de werknemers – maken er volop gebruik…

Onderzoek | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

33% Nederland is gezondheidsfreak

Nederlanders kunnen op basis van sportgedrag, eetgedrag, supplementengebruik en zelfmonitoring in vier groepen worden ingedeeld. Ruim drie op de tien Nederlanders behoren tot de gezondheidsfreaks en 20% is een bankhanger. Eén op de vijf is een bewuste eter (20%) en 31% is ‘gewoon gezond’. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor…

Onderzoek | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Twintig procent werkt thuis om bedrijfsborrels te ontwijken

21% van alle Nederlanders heeft weleens bewust thuisgewerkt om op zijn of haar kinderen te passen, zonder het de werkgever te vertellen. Een vijfde van alle ondervraagden zegt op sommige dagen met opzet vanuit huis te werken om zo werkborrels en/of teamuitjes te ontlopen. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard. Vooral jongeren…

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

In het najaar van 2022 was er bezorgdheid over een dreigende recessie. De energieprijzen, het risico op gastekorten en de hoge inflatie zouden de economische groei kunnen afzwakken. In februari 2023 bleek dat een recessie was afgewend en dat Nederlandse economie vorig jaar nog met 4,5% groeide. Toch blijft de inflatie een punt van zorg….

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Vegetarisch eten onder druk

Sinds 2017 brengt Motivaction jaarlijks voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt, na relatieve onbekommerdheid in het ‘corona-bevrijdingsjaar’ 2022. Of het streven echt resultaat oplevert, is de vraag. Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders heeft inmiddels overgewicht,…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Advertenties zijn effectiever op sites met weinig ‘rommel’

Het verminderen van advertentieclutter op webpagina’s is kosteneffectief en het kan goed uitwerken voor merken. Dat zegt onderzoek van mediabedrijf MAGNA en technologiebedrijf eyeo. Hoewel advertentieclutter op webpagina’s ertoe heeft geleid dat mensen advertentiefilters gebruiken, betekent dit niet dat consumenten een hekel hebben aan advertenties. Wel is het zo dat ze de voorkeur geven aan…

Ook de laatste bytes ontvangen?