Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Veerkracht Nederlandse beroepsbevolking niet slecht, maar kan beter

De gemiddelde veerkrachtscore van werkend Nederland is een 7,4. Geen slecht cijfer, maar nog wel verwijderd van een minimale gewenste score van 7,8. Het laat zien dat Nederlandse medewerkers over het algemeen beschikken over een redelijke veerkracht. Werknemers in de bouw en het onderwijs zijn het meest veerkrachtig. Dat blijkt uit onderzoek van Team Heartbeats...
Onderzoek | 23 mei 2023
23 mei 2023

Feyenoord én PSV populairder dan Ajax

Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

Merken die kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presteren beter

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Iets goeds doen voor de samenleving, investeren in de gemeenschap, milieuvriendelijkere producten maken en goed voor werknemers zorgen – voor veel bedrijven en merken is het van belang. De jaarlijkse Brand Growth Study van DVJ Insights richtte zich dit jaar speciaal op MVO. Wat vinden consumenten belangrijk bij...
Onderzoek | 16 mei 2023
16 mei 2023

40% Nederland monitort gezondheid

Ruim 40% van Nederland gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Dit komt neer op bijna zes miljoen Nederlanders. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Apparaten van Apple, Garmin, Medisana, Omron en Samsung zijn het populairst om gezondheid te monitoren. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. Ruim 40%...
Onderzoek | 11 mei 2023
11 mei 2023

‘Bedrijven die AI omarmen presteren aanzienlijk beter’

AI wordt door bedrijven gezien als de sleutel tot operationele veerkracht en concurrentievoordeel, zo blijkt uit onderzoek van Accenture. Uit Reinventing Enterprise Operations komt naar voren dat 73% van de bedrijven AI als een essentiële investering, terwijl 90% van de leidinggevenden AI toepast om hun bedrijven wendbaarder te maken in een dynamische markt. In het...
Onderzoek | 02 mei 2023
02 mei 2023

Dalend enthousiasme over werk en werkgever

Voor het eerst in een paar jaar is het aantal promoters gedaald bij Nederlandse bedrijven: van 31% in 2022 naar 27% in 2023. Minder promoters betekent minder enthousiaste medewerkers die hun werkgever zouden aanbevelen bij anderen. Opvallend is dat de gemiddelde tevredenheid van Nederlandse werknemers juist iets is gestegen: 7,5 in 2023 tegenover 7,4 in...
Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten

Steeds vaker komt de consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelen velen zich niet altijd goed begrepen of behandeld. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch en Y.digital in samenwerking met o.a. de...
Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Stagnatie klantloyaliteit in B2B

Voor het eerst in jaren stagneert de NPS binnen B2B. Sinds 2016 vertoonde de ‘klantenthousiasme-graadmeter’ juist een stijgende lijn: van gemiddeld +7 naar +16 het afgelopen jaar. Nu staat hij op 15. In praktijk betekent dat gemiddeld minder promoters die klanten aanbevelen bij anderen en meer klanten die overstappen. De gemiddelde klanttevredenheid bedraagt 7,9. Dat...
Onderzoek | 18 april 2023
18 april 2023

Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan

Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in...
Onderzoek | 18 april 2023
18 april 2023

Chatbot ChatGPT bereikt bijna 1,5 miljoen personen in Nederland

De online chatbot ChatGPT heeft in de eerste maanden na introductie al anderhalf miljoen personen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK GXL DAM onder 1.418.000 personen van 13 jaar en ouder, in de periode december 2022 t/m maart 2023. Onder jongeren ligt het gebruik van de online chatrobot hoger dan onder ouderen: 19% van...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Zorgmedewerkers komen niet aan voldoende slaap toe

Miles Research voert samen met PGGM&CO continue onderzoek uit onder medewerkers in de zorg. Zo krijgen wekelijks duizenden medewerkers in de zorg- en welzijnssector de vraag hoe het gaat met hun fitheid. Zorgorganisaties kunnen deze resultaten vervolgens vergelijken met de fitheid van hun eigen medewerkers. In de laatste meting is te zien dat vooral de...
Onderzoek | 13 april 2023
13 april 2023

Gen Z heeft minder trek in influencers

De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...

Ook de laatste bytes ontvangen?