Onderzoek | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

33% Nederland is gezondheidsfreak

Nederlanders kunnen op basis van sportgedrag, eetgedrag, supplementengebruik en zelfmonitoring in vier groepen worden ingedeeld. Ruim drie op de tien Nederlanders behoren tot de gezondheidsfreaks en 20% is een bankhanger. Eén op de vijf is een bewuste eter (20%) en 31% is ‘gewoon gezond’. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor…

Onderzoek | 15 augustus 2023
15 augustus 2023

Twintig procent werkt thuis om bedrijfsborrels te ontwijken

21% van alle Nederlanders heeft weleens bewust thuisgewerkt om op zijn of haar kinderen te passen, zonder het de werkgever te vertellen. Een vijfde van alle ondervraagden zegt op sommige dagen met opzet vanuit huis te werken om zo werkborrels en/of teamuitjes te ontlopen. Dat blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard. Vooral jongeren…

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Nederlanders minder vaak op vakantie door hoge inflatie

In het najaar van 2022 was er bezorgdheid over een dreigende recessie. De energieprijzen, het risico op gastekorten en de hoge inflatie zouden de economische groei kunnen afzwakken. In februari 2023 bleek dat een recessie was afgewend en dat Nederlandse economie vorig jaar nog met 4,5% groeide. Toch blijft de inflatie een punt van zorg….

Onderzoek | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Vegetarisch eten onder druk

Sinds 2017 brengt Motivaction jaarlijks voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van mei 2023 toont aan dat het streven naar een meer gezonde levensstijl weer stevig toeneemt, na relatieve onbekommerdheid in het ‘corona-bevrijdingsjaar’ 2022. Of het streven echt resultaat oplevert, is de vraag. Meer dan de helft van de volwassen Nederlanders heeft inmiddels overgewicht,…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Advertenties zijn effectiever op sites met weinig ‘rommel’

Het verminderen van advertentieclutter op webpagina’s is kosteneffectief en het kan goed uitwerken voor merken. Dat zegt onderzoek van mediabedrijf MAGNA en technologiebedrijf eyeo. Hoewel advertentieclutter op webpagina’s ertoe heeft geleid dat mensen advertentiefilters gebruiken, betekent dit niet dat consumenten een hekel hebben aan advertenties. Wel is het zo dat ze de voorkeur geven aan…

Onderzoek | 27 juli 2023
27 juli 2023

Limburg aantrekkelijkste vakantieprovincie

Voor de Nederlander die in eigen land vakantie viert heeft Limburg verreweg het meest te bieden, blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De provincie steekt met kop en schouders boven de andere provincies uit als het gaat om de kwaliteit van het verblijf en de blije sfeer. De binnenlandse…

Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika

De betrokkenheid bij arme landen is sterk verminderd sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Organisaties die gericht zijn op de steun aan arme (Afrikaanse) landen verdwijnen steeds meer uit beeld bij de Nederlandse donateur. De positie van Giro555 is juist omhooggeschoten nadat het vorig...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Online reviews beïnvloeden houding tegenover aankoop

Mensen zijn geneigd om een aankoop anders te beoordelen als ze naderhand klantenbeoordelingen zien over het product dat ze hebben aangeschaft. Positieve beoordelingen hebben een 'significante invloed' op de algehele tevredenheid achteraf, terwijl negatieve beoordelingen niet hetzelfde effect hadden. Dat blijkt uit onderzoek, weergegeven in het Journal of Academic Research. Online klantbeoordelingen worden steeds belangrijker...
Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Socialmediaverslaving leidt tot onzekerheid en depressie

Dat het leven van jongeren zich grotendeels online afspeelt blijkt niet zonder gevolgen. Ruim 62% van de jongeren (15-35 jaar) zegt verslaafd te zijn aan social media. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest. Deze cijfers liggen nog hoger voor de jongste groep (15-21 jaar). En nog...
Onderzoek | 06 juli 2023
06 juli 2023

Shoppen steeds vaker online – maar niet in metaverse

Consumenten denken in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te doen in 2028, 5% meer dan in 2022. Daarnaast zullen consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Consumenten...
Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Gebruik social media verandert – minder lang, meer spraaknotities

De gemiddelde tijd die dagelijkse wordt besteed aan social media is wereldwijd voor de tweede keer in meer dan 10 jaar gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van GWI, dat ook laat zien dat een jongere generatie platforms anders gebruikt. Social: Behind the Screens, gebaseerd op onderzoek onder meer dan 970.000 consumenten over de hele...
Onderzoek | 04 juli 2023
04 juli 2023

Cyberdreiging zet ondernemers aan tot maatregelen

Het aantal bedrijven dat te maken heeft gehad met een cyberaanval is het afgelopen jaar sterk gestegen. Hoewel de risicoperceptie van ondernemers vrijwel gelijk is gebleven, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven dat de bereidheid tot het nemen van maatregelen toeneemt. Het onderzoek werd uitgevoerd door MWM2. Het feit dat geopolitieke spanningen...

Ook de laatste bytes ontvangen?