Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction een viertal peilingen uit om de impact van covid op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar na dato was de tijd rijp om een aantal van de toen gestelde vragen opnieuw aan de consument voor te leggen. De eerste conclusie: in 30% van de huishoudens echoot de pandemie nog steeds na.
Eind februari 2020 wordt de eerste coronabesmetting in Nederland vastgesteld. Binnen een week volgen maatregelen tegen verspreiding van het virus, uitmondend in een naar verluidt intelligente lockdown. Binnen FMCG en food retail heerst in die dagen en weken vooral chaos, met hamstergedrag, lege schappen en winkelwagentjeswasstraten als meest zichtbare symbolen. De stemming fluctueert tussen doem- en wensdenken: is dit het einde der tijden of het begin van een nieuwe tijd?
Meer aandacht voor gezondheid
Goede weerstand en een verantwoorde BMI bieden betere bescherming tegen corona. Vooral daarom wordt nu per saldo in één op de vijf Nederlandse huishoudens (17%) nog steeds méér tijd besteed aan het maken van gezonde maaltijden. Eén op de vijf Nederlanders (19%) eet door corona thuis gezonder en bewuster dan voorheen. Bijna zes op de tien Nederlanders (57%) claimen sowieso zo gezond mogelijk te leven, een stijging van zo’n 5% in vergelijking met het pre-coronatijdperk.
Koken met zorg
Vanaf het prille begin van de pandemie (10%) tot op heden (11%) wordt in één op de tien huishoudens méér tijd besteed aan het bereiden van het avondeten. Nieuwe recepten doorbreken de routine, er wordt minder uit pakjes of zakjes gekookt en de uitdaging van moeilijke gerechten wordt niet uit de weg gegaan. Ook dit is een permanente verandering: de herontdekking van koken met zorg… en aandacht.
Minder vlees
De pandemie heeft het al fors toegenomen bewustzijn over duurzaamheid een duw gegeven in de richting van bewust handelen. Bijna één op de vijf consumenten (17%) is door corona meer gaan letten op duurzaamheid bij de producten die ze kopen. Ook is er sprake van een verdere groei (+6%) van het aantal vega-maaltijden, niet alleen onder vegetariërs maar ook onder flexitariërs.
Boodschappen doen is een ‘moetje’
Het onbezorgd boodschappen doen van vóór corona maakte twee jaar terug plaats voor doelgericht en goed voorbereid inkopen doen. Het gevolg was een lagere bezoekfrequentie en een gemiddeld genomen hogere kassa-aanslag. Anno 2022 ligt de bezoekfrequentie van supermarkten nog steeds lager dan vóór corona. Het aantal shoppers dat maximaal eens per week in de fysieke winkel komt, is sterk toegenomen: van 26% in 2019, naar 35% nu. Niet alleen de groei van online is hier debet aan, de consument beleeft ook veel minder plezier aan boodschappen doen (-11%) dan voor corona. Zelfs zonder mondkapje.
Meer dan gemak
Tijdens de pandemie nam het aantal huishoudens dat online boodschappen deed stevig toe, van 25% in 2019 naar 30% in mei 2020. Inmiddels doet 35% de boodschappen wel eens online. Dit is niet alleen een keuze uit liefde, maar ook uit (een gevoel van) noodzaak. Want één op de zeven à acht online shoppers verwacht en hoopt de komende tijd terug te keren naar de fysieke winkel. Er is meer dan gemak alleen.
Dalende koopkracht
Over alle ontwikkelingen ligt de slagschaduw van de dalende koopkracht. 30% van de boodschappers let nu méér op prijs bij het doen van de boodschappen dan vóór corona. In juni 2020 was dat ‘nog maar’ 23%. Natuurlijk wordt prijs dit jaar alleen nog maar belangrijker. Door de aankomende recessie is het einde nog lang niet in zicht.