De Belgische marketingcommunity reageert met verslagenheid op het overlijden van Jan Callebaut. De marktonderzoeker en oprichter van bedrijven als Censydiam, WHY5Research en Callebaut Collective overleed vorige week op 66-jarige leeftijd.
Het overlijden van Jan Callebaut laat diepe sporen na in de Belgische marketingwereld. Dat komt door de grote impact die hij als marketingprofessional had, maar ook door zijn persoon. ‘Zijn hele carrière lang heeft hij gestreefd naar de rol van beïnvloeder, om altijd onafhankelijk te zijn en in alle vrijheid te kunnen spreken’, aldus Marc Michils (Kom op tegen Kanker). ‘Hij was een man van de ‘parler-vrai’. Daardoor heeft hij trouwens meerdere keren de functie van CEO in gerenommeerde bedrijven geweigerd.’
Samen met vennoot wijlen Hendrik Hendrickx startte Callebaut in 1987 het marktonderzoekbureau Censydiam, na enkele jaren als assistent aan UGent en bij onderzoeksbureau Imadi. Dominique Vercraeye (Chosen Group): ‘Jan geloofde in de kracht van merken als het middel bij uitstek om ambities en strategieën van bedrijven en organisaties te verbinden met mensen. In die zin was hij een meaningful marketeer ‘avant la lettre’. Het door hem ontwikkelde Censydiam-model gebruikte hij als basis om te begrijpen hoe mensen beslissingen nemen. Hij behaalde er succes mee binnen- en buitenland.’
Hoger niveau
Censydiam groeide uit tot een bedrijf met afdelingen in 13 landen, waardoor de manier om naar marktonderzoek en marketing te kijken ook internationaal weerklank vond. ‘Op een bepaald moment werden we uitgenodigd door de CEO van Coca-Cola in Atlanta’, vertelt Madeleine Janssens (WHY5Research), die 36 jaar met Jan Callebaut samenwerkte. ‘Ons boek The Naked Consumer was op zijn radar gekomen. Jan heeft marketing in België, maar ook internationaal, naar een hoger niveau getild. Hij slaagde erin duidelijk te maken dat marketing geen manipulatie is, maar wel harmonisatie, dat marketing een maatschappelijke relevantie heeft.’ Ze omschrijft Callebaut als iemand die enorm veel respect had voor de mensen waarmee hij werkte.
Lifetime Achievement Award
Jan Callebaut was ook nauw betrokken bij Stichting Marketing, een van de vakverenigingen die aan de oorsprong ligt van BAM. Georges Van Nevel (Calidat): ‘Hij was enorm belangrijk op momenten waarop de organisatie aan zelfreflectie deed. Hij kwam met haarfijne analyses, maar was ook pragmatisch en besefte wat haalbaar was en wat niet. Daarnaast was hij een steunpilaar bij het opstellen van het congresprogramma en moedigde hij marketeers aan om lid te worden van Stichting Marketing.’ Callebaut was Master Marketeer en was een van de acht topmarketeers die een Lifetime Achievement Award ontvingen van Stichting Marketing.
BAM onderzoekt hoe het in zijn werking de nalatenschap van Jan Callebaut verder kan laten leven.
Bron: cubelgium.be