Van fysieke documenten tot intelligente samenvattingen in natuurlijke taal: generatieve AI kan kennismanagement een nieuwe basis gegeven. En die basis kan op termijn zelfs worden gevoed door realtime data. Althans, dat betoogt Thor Olof, CEO en mede-oprichter van kennisplatform Stravito op Greenbook.
Kennismanagement maakt gebruik van rekenkracht en software om snelle en zinvol inzichten te genereren over consumentengedrag, trends en zakelijke kansen. Met AI gaat, volgens Olof, kennisbeheer een volgende fase in. Een nieuwe tijd waarin natuurlijke taalverwerking veelzijdige antwoorden op specifieke vragen kan opleveren.
Algoritmen trainen
Bij de opkomst van kennismanagent na de eeuwwisseling, begonnen softwarebedrijven krachtige onderzoeksplatforms te bouwen die konden samenwerken met de eigen systemen van bedrijven. Dat werd vaak aangeboden via SaaS, waarbij het bedrijf zich abonneerde op de service en toegang tot de nieuwste tools. Rond 2021 was de technologie zo ver ontwikkeld dat iedereen voor het eerst toegang kon krijgen tot generatieve AI. Geen trefwoorden meer nodig in zoekmachines en toch uitgebreid antwoord geven op complexe vragen.
Meer diepgang
Bedrijven gebruiken nu AI om algoritmen te trainen, zodat die nog beter vragen kunnen beantwoorden, patronen kunnen blootleggen in datasets en analyses kunnen leveren die je als mens niet zomaar uit de mouw schudt.
Thor Olof zag dat de kennisplatforms veel meer vragen te verwerken kregen, een groei van zelfs 79%, en een groot deel daarvan was uniek. Kortom, zegt hij, voorbij zijn de dagen dat documenten doorzocht moeten worden om specifieke data te zoeken. Nu kun je met kennismanagement antwoorden krijgen in duidelijke taal en met meer diepgang. De beste platforms bieden nu gespreksprocessen aan waarin veelomvattende vragen uitgebreide en uitputtende antwoorden opleveren, en kunnen zelfs audio- en videobestanden automatisch worden opgenomen in de datasets.
Verschuiving
Kennisplatforms zullen de komende jaren blijven groeien naarmate AI dat ook doet. Uiteindelijk zal er in de komende decennia een nog grotere verschuiving plaatsvinden in de manier waarop onderzoek wordt uitgevoerd. Ruwe, realtime data (zoals van social media) zullen worden gekoppeld aan AI-zoekresultaten. Resultaat: in-the-moment informatie.
Extra tools stellen gebruikers in staat om deze on-demand-inzichten om te zetten in rapporten of presentaties, waardoor het hele proces sneller en meer gestroomlijnd wordt – in realtime. Olof voorspelt dat AI analytisch zal gaan ‘denken’. Mensen hebben dan alleen de taak om de juiste vragen te stellen en te bepalen welke acties moeten worden ondernomen op grond van de onderzoeksresultaten.
Bron: greenbook.org