Het jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek van Ruigrok is uit. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben brengt het bureau in het onderzoek – op eigen initiatief – het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart. Bedoeld voor iedereen die werkt in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs.
Het doel van het What’s Happening Online-rapport is inzicht krijgen in het online consumentengedrag van Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Het onderzoek richt zich op verschillende hoofdonderwerpen: het gebruik van slimme apparaten, social media, e-commerce, social commerce, online financiën en veiligheid en, dit jaar voor het eerst, het gebruik van AI-toepassingen.
Waar relevant worden de belangrijkste verschillen inzichtelijk gemaakt tussen Gen Z, millennials, Generatie X en babyboomers.
Belangrijke resultaten
- Devices: Nederlanders hebben gemiddeld drie slimme apparaten in huis. Dat varieert van mediaspelers en geluidsinstallaties tot slimme verlichting en thermostaten.
- Social media: Nederlanders besteden gemiddeld ruim twee uur per dag op social media, verspreid over drie tot vier verschillende netwerken. Dit onderstreept de toenemende rol die social media spelen in ons dagelijks leven en de invloed die het heeft op ons gedrag en consumptie.
- E-commerce: Bijna iedereen in Nederland doet wel eens een online aankoop, inclusief de oudere generaties. Maar hoge verzendkosten blijven een grote ergernis. Bovendien schaamt een kwart van de online kopers zich wel eens over online bestellen, vaak vanwege zorgen over het verdwijnen van fysieke winkels en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal.
- Social commerce: Advertenties op social media en invloedrijke influencers hebben een merkbare impact op het koopgedrag, vooral bij Gen Z en millennials. Deze demografische groepen zijn gevoeliger voor online trends en aanbevelingen dan oudere generaties.
- Online bankzaken en veiligheid: Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens online. De zorgen variëren van phishing en identiteitsfraude tot het doorverkopen van persoonlijke gegevens.
- AI: Voor het eerst zijn dit jaar vragen opgenomen over AI. Twee vijfde van de Nederlanders heeft wel eens een AI-toepassing gebruikt, en ruim een kwart doet dit wekelijks of vaker. ChatGPT blijkt de bekendste en meest gebruikte AI-tool te zijn.
Hier kun je het hele What’s Happening Online-rapport downloaden.
Ruigrok is Kennispartner van Daily Data Bytes