Coen Olde Olthof en Sylvie Verbiest

Verbiest en Olde Olthof bezoeken het ESOMAR Congres in Athene (deel 1)

Door Geplaatst door de redactie | 10-09-2024

De wereldwijde marktonderzoekvereniging ESOMAR organiseert deze week in Athene het jaarlijkse congres. Dat gaat dit jaar over de toekomst van marketing insights. Twee positief kritische D&IN- leden, Sylvie Verbiest en Coen Olde Olthof, zijn er deze week bij en ze doen in deze en komende nieuwsbrieven verslag. Ze starten met een indringend tweegesprek.

Sylvie: ‘Thema is een knipoog naar de oudheid ‘Mind Myth Machine’ en tsja, het Grote Denken. Coen, is jou dat al opgevallen hier?

Coen: ‘De oudheid is hier letterlijk en figuurlijk niet te missen. En soms is het, in het geval van de wijk waarin het conferentiehotel ligt, ook gewoon behoorlijk vervallen. ESOMAR Athene is wel een plek waar oude geschiedenis moderne innovatie ontmoet. In die zin is het een heel goede metafoor voor een industrie in transitie. Er zijn veel verschillende leveranciers en perspectieven, en iedereen lijkt toch een beetje onwennig op zoek om al die AI-vernieuwing echt een plek te geven in een voorzichtige markt met budgetten die toch wat onder druk staan. En Sylvie, wat is jou dan opgevallen?

Sylvie: ‘Oprecht een beleving om met zoveel nationaliteiten bij elkaar te zijn, 1100 internationals, dat is D&I in optima forma. Van vorige ESOMAR-congressen waar ik spreker was, weet ik dat deze georganiseerde serendipity ook echt mooie ontmoetingen brengt. Het is natuurlijk geen Cannes met redelijk serieuze onderzoekers maar toch, borrels genoeg en zoveel culturen bij elkaar brengen vind ik knap werk. Het is een kostbaar congres en dan verwacht je ook wel waarde. Moet zeggen dat ik wel heel erg veel sponsoren zie, maar gelukkig ook veel partners zonder commerciële inslag zoals bijvoorbeeld onze eigen branchevereniging D&IN en communities zoals Women in Research. ESOMAR wil dan ook niet dat er sales gedaan wordt, maar dat het echt gaat om kennis delen en netwerken. Wat kunnen we hier leren? Vorig jaar was er excitement van wat AI ons vak kan brengen. Issues als: gaat machine learning de mens verslaan? Dit jaar lijkt die zorg minder en zijn er werkelijk tientallen tools ontwikkeld die hopelijk toegevoegde waarde gaan bieden aan wat wij als onderzoekers leveren. Coen, waar ga jij zeker naar luisteren?

Coen: ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in de onderwerpen mind and machine, dus het brein en de tech-kant van onze industrie. Wat zijn de mogelijkheden, wat doen de verschillende spelers en hoe gaan klanten hier mee om? Dus ik zit bij Decoding the Tech-Nurtured Brain van Lyndall Spooner. Wat is de invloed van de tech-wereld op het brein? Maar ook How Gen AI is een game-changer voor Coca-Cola van Adam Palenicek. Om te horen hoe ze er intern mee omgaan. Iedereen heeft het over AI, maar de techniek is een ding, implementatie weet ik uit ervaring, is vaak de grotere uitdaging. Dus daar ben ik benieuwd naar. En ik zie uit naar de sessie met de mooie titel: Fear of Missing Out. Fear of Getting In. Waar een van mijn partners, Google, samen met mensen van Accenture in gesprek gaat over wat de mogelijkheden zijn voor marketeers in het AI-tijdperk. Benieuwd hoe zij dat handen en voeten geven.’

Sylvie: ‘Ik vind het boeiend om platforms te ontdekken waar ik in mijn werk als kwalitatief onderzoeker internationaal beter met de jeugd kan werken. Mijn intrinsieke motivatie gaat uit naar hoe jonge onderzoekers het verschil maken zoals het initiatief YES [Young ESOMAR Society]-award. Ook ga ik luisteren bij The Human-AI symbiosis Defining the future of insights: where wisdom meets technology van het bureau Decision Architects.

Mijn focus ligt naast de jeugd bij ethiek en duurzaamheid, dus ik ga naar Green Money: How sustainability becomes the new global currency and the future of banking, van een bureau en een bank uit Singapore die ervaringen delen over best practices en greenwashing van banken. Ook bij CSR Marketing Strategy. The transformative Impact of GenAI personas waar beloofd wordt dat ‘bots’ helpen bij de duurzame marketing en communicatiebeslissingen. Gelukkig zijn alle talks nog achteraf te streamen dus ik heb geen keuzestress. Coen, jij gaat komende week toch een aantal interessante sprekers interviewen voor Daily Data Bytes?

Coen: ‘Ja, klopt en jij schrijft in de nieuwsbrief over vijf boeiende bezoekers. Kun je kiezen?’

Sylvie: ‘Ik ga af op wie ik tegen het lijf loop op onverwachte momenten of aan wie ik word voorgesteld, want dat werkt voor mij het beste. Ik heb al twee brilliant minds uit Nederland, en volgende week lees je hier hun eye-openers.

——–

Sylvie Verbiest is psychologe en internationaal insight consultant met focus op Family, Gen Alpha & Gen Z. Zij is founder van SMALL kids en UNMUTE youth. Naast haar werk als jongerencoach is zij moderator en dit jaar weer spreker op het ESOMAR congres en reporter voor het D&IN.

Coen Olde Olthof is als oprichter van alpha.one vooral geïnteresseerd in de combinatie van technologie, cognitie en het onderbewuste. Met een achtergrond in de ICT en als voormalig CMO van KPN werkt hij nu met zijn voorspelplatform junbi.ai vooral aan het schaalbaar maken van neuromarketing-inzichten.

Auteurs: Sylvie Verbiest en Coen Olde Olthof

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?