Word Chief Data Officer – dé spilfunctie om je organisatie datagestuurd te maken

Door Jan Roekens | 12-11-2024

De Chief Data Officer (CDO) en CDO office is dé nieuwe spilfunctie. Als strategisch business partner is de CDO onmisbaar om de organisatie te transformeren tot een datagestuurde organisatie. Speciaal voor deze strategische businessfunctie heeft het Data & Insights Netwerk in samenwerking met Outvie de leergang Chief Data Officer ontwikkeld.

De opleiding is speciaal bedoeld voor de businesspartner die de organisatie wil transformeren tot een datagedreven organisatie en van data een strategische asset wil maken. De deelnemers aan de leergang worden opgeleid door toonaangevende specialisten en Chief Data Officers uit de praktijk van data, technologie en strategie. En iedereen ontvangt een uitgebreid naslagwerk, literatuur, lesmateriaal en checklists om nog eens te raadplegen bij de werkzaamheden.

De leergang Chief Data Officer omvat acht dagen, met elk een ander thema.

Dag 1 – Data-cultuur – docent Jeroen van Winsen; gast Tanaquil Arduin

  • Beschouwing over welke culturele en organisatorische veranderingen nodig zijn om een datacultuur te borgen en een datateam in te richten
  • Overzicht van bekwaamheden die een CDO dient te ontwikkelen binnen een eigen organisatie om een datagedreven aanpak te kunnen implementeren
  • De impact van het veranderen naar een datagedreven organisatie op bedrijfsprocessen
  • Uitleg over communicatie en verandermanagement in een datagedreven organisatie
  • Belang van stakeholdermanagement en invloed krijgen als CDO in een organisatie
  • Definiëren van de juiste datacultuur voor organisaties, en bijbehorende acties

Dag 2 – Datastrategie – docent Jeroen van Winsen; gast Ted Oliekan

  • Uitleg over de rollen van data binnen de organisatie
  • Samenhang van data met andere disciplines als IT en HR
  • Data in relatie tot actuele ontwikkelingen in technologie en wetgeving
  • Diepgaande uitleg over nut en noodzaak van een weerbare datastrategie
  • Een datastrategie bepalen vanuit een strategy-map
  • Alignment van een datastrategie met de bedrijfsstrategie
  • Praktijktips voor het opzetten van een datastrategie

Dag 3 – Organisatie, inrichting en teammanagement – docent Jeroen van Winsen; gast Maarten Kramer

  • Opbouwen van datagedreven team: hoe richt je dat effectief en efficiënt in?
  • Rollen en stakeholders: welke rollen zijn er en hoe te managen?
  • Competenties en vaardigheden: welk type mensen zijn nodig voor een datateam/afdeling?
  • Datageletterdheid: hoe zorg je dat dit op het gewenste niveau is en blijft?
  • Het managen van een datateam: issues, uitdagingen en oplossingen
  • Omgang met weerstand en behoud van invloed en regie

Dag 4 – Wetgeving, data-ethiek – docenten Danny Hoekzema en Piek Knijff

  • Overzicht van de belangrijkste wetgeving rond data en gegevensverwerking
  • Actuele juridische ontwikkelingen als Wamca claims, fairness in AI, Transborder Data
  • Flows, Schrems II en de impact op de data-organisatie
  • Wie heeft zeggenschap over data? Waar liggen verantwoordelijkheden?
  • Vormgeven van een data-ethische visie voor de organisatie en CDO-functie
  • Overzicht van tools voor de implementatie van data-ethiek in de organisatie
  • Bouwen van dataverantwoorde organisatie, ethiek als enabler en rol van CDO hierbij

Dag 5 – Data-governance & data-management – docent Fabian van Leijden; gast Maaike Ruiter

  • Bespreking van data-governance als overkoepelende besturingsfunctie
  • Uitleg over het verschil tussen data-governance en data-management
  • Relatie met disciplines als IT0-security, software-ontwikkeling en Enterprise Architectuur Raamwerk om invulling te geven aan data-management (DAMA, DMM, DCAM).
  • Bespreking van gebieden als data-opslag en -beheer, databeveiliging, data-integratie en datakwaliteit
  • Rol van de CDO en het CDO office in relatie tot data-governance
  • Praktijktips voor de implementatie van data-governance en data-management

Dag 6 – Data-architectuur en ICT – docent Roy Maassen; gast Radboud van der Linden

  • Wat is data-architectuur? Uitleg aan de hand van datakwadranten
  • Wegen van belang bij het organiseren van data versus het creëren van waarde met data
  • De relatie van data-architectuur met strategie, governance en wetgeving (privacy), waarbij ‘dataschuld’ een belangrijk stuurinstrument is
  • De vertroebelde relatie van data-architectuur met technologie
  • Verticale datadefinitie-architectuur (data in rust) en horizontale/datalogistieke architectuur (data in beweging)
  • Het expliciteren en modelleren van communicatie en kennis als voorwaarde voor data-organisatie en waardecreatie
  • De rol van de CDO binnen data-architectuur, en samenwerking met data-architecten
  • Het informatieverwerkingsregister vertaald naar architectuur. Bespreken van specifieke onderwerpen, issues, use-cases, ingebracht door de groep

Dag 7 – CDO en AI – docent Bart Maassen; gast Frans de Waal

  • Begrip van de verantwoordelijkheden en taken van de CDO binnen een organisatie, inclusief de strategische en operationele aspecten
  • Hoe AI-technologieën de datastrategie beïnvloeden en de rol van de CDO in het integreren en benutten van AI voor data-analyse en besluitvorming
  • Het waarborgen van datakwaliteit, privacy, en ethische normen bij het implementeren van AI, inclusief compliance met wet- en regelgeving
  • Vereisten voor een robuuste data-infrastructuur die AI-initiatieven ondersteunt, inclusief data-lakes, cloud-oplossingen en real-time data-processing
  • Bevorderen van een effectieve samenwerking tussen de CDO en data-scientists, data-engineers en andere data-professionals om AI-initiatieven succesvol te maken
  • Identificeren en evalueren van praktische AI-toepassingen en use-cases binnen de organisatie, en hoe de CDO innovatie kan stimuleren en waarde kan creëren met AI
  • De rol van de CDO in het begeleiden van organisatorische verandering en adoptie van AI-technologieën, inclusief training en ontwikkeling van personeel
  • Richtlijnen en best practices voor het implementeren van ethische AI-oplossingen

Dag 8 – Data-analytics – docent Geoffrey van Meer

  • Analytics-strategie: hoe passen uiteenlopende technieken en platforms bij elkaar?
  • Een groeimodel: wat zijn de fases in volwassenheid die bedrijven doorlopen?
  • Dashboard en scorecards: vastleggen van institutionele kennis en van analytics-strategie
  • Hoe zorg je dat je data-analytics-strategie aansluit bij de bedrijfsstrategie?
  • Predictive modelling, Machine Learning en AI, waarom komen hier de meeste revenuen vandaan?
  • Overzicht van algoritmes en technieken, analytics-governance
  • Het hoe en waarom van monitoring, hoe meet en kwantificeer je succes?

Doelgroep

De doelgroep voor de leergang bestaat uit (aankomende) Chief Data Officers, Senior Data Managers, Chief Information Officers, Data Directors, Chief Analytics Officers, Enterprise-architecten, Chief Digital Officers, Chief Risk Officers, Data-architecten, hoofden business-analytics en Senior Data-Scientists.

Aanmelden

Leden van het Data & Insights Network kunnen zich hier aanmelden*

Niet-leden kunnen zich hier aanmelden

* Leden van het Data & Insights Network kunnen een 10% kortingscode opvragen vóór hun aanmelding via opleidingen@dinetwork.nl

Praktische informatie

Data: 10, 17 & 24 maart, 2, 7, 14 & 22 april en 12 mei 2025

Locatie: Amsterdam en online

Kosten: €6.999,- ex btw. De prijs is inclusief documentatie, koffie/thee en lunch.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?