Hoe AI opdrachtgevers én bureaus aan meer waarde helpt
AI geeft de sector de mogelijkheid om de samenwerking tussen bureaus en opdrachtgevers van een nieuwe impuls te voorzien. Daarbij gaan opdrachtgevers niet langer betalen voor wat bureaus doen, maar voor wat ze weten. Dat betoogt Richard Owen, hoofd innovatie van de Firefish Group. ‘Je hebt aan beide kanten moed en verbeeldingskracht nodig om een…
AI Act en emotie- en sentimentanalyse – let op de risico’s
Begin augustus trad Europese AI Act in werking. Klantcontactcentra moeten ermee rekening houden. Op de website Klantcontact.nl wordt uiteengezet wat de Act betekent voor emotiedetectie en sentimentanalyse. ‘Wat vandaag een handige innovatie lijkt, kan morgen in strijd zijn met de wet.’ ▼ De website van Klantcontact stelt dat emotiedetectie en sentimentanalyse vaak door elkaar worden…
Synthetische data missen logische consistentie
Strat7, dat zich richt op strategisch inzicht en klantanalyse, heeft een whitepaper gepubliceerd over de prestaties en betrouwbaarheid van synthetische data in marktonderzoek. Daar blijkt nog het nodige aan te mankeren. ‘De nauwkeurigheidsnorm die aanbieders van synthetische data hanteren is academisch.’ ▼ De whitepaper, ‘Putting Synthetic Data to the Test: A Real-World Evaluation‘, bevat een…
Overname Kantar Media afgerond
In Londen heeft investeringsmaatschappij H.I.G. Capital de afronding bekendgemaakt van de overname van Kantar Media. De overname werd in januari van dit jaar overeengekomen. ▼ Kantar Media wordt gerund door voormalig Sky-directeur Patrick Béhar en het was goed voor ongeveer 15% van de totale omzet van Kantar, met een vergelijkbaar percentage als deel van het…
EFAMRO en ESOMAR nemen standpunt in over European Data Union Strategy
EFAMRO heeft, in samenwerking met ESOMAR, een gezamenlijk standpunt ingediend naar aanleiding van de Call for Evidence van de Europese Commissie over de European Data Union Strategy. ▼ De reactie weerspiegelt de gezamenlijke inzet voor een geharmoniseerd en toekomstgericht kader voor data-governance dat ethische, transparante en wetenschappelijk gefundeerde onderzoekspraktijken ondersteunt. De belangrijkste aanbevelingen zijn: Het…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Kunstmatige intelligentie kan niet zonder menselijk inzicht
IIEX Europe, het jaarlijkse congres voor insights-professionals, bracht 1,5 maand geleden honderden vakgenoten uit alle hoeken van de wereld samen in de Beurs van Berlage. Dennis Hoogervorst, teamlead B2B Research & Insights bij DPG MediaResearch was erbij, en zag een rode draad: de onderzoeker is een strategisch orchestrator en aanjager van verandering. ▼ De afgevaardigden…
‘Je kunt pas écht inclusief zijn wanneer je kritisch naar je eigen onderzoek kijkt’
Marketeers baseren hun campagnes vaak nog op klassieke doelgroepensegmentatie: leeftijd, inkomen, opleiding en andere sociodemografische data. Maar wie écht wil weten hoe Nederland denkt en doet, moet verder kijken dan de ‘gemiddelde Nederlander’. André Kamphuis van Motivaction en Yael Wassen van M-Select vertellen waarom juist onderzoek en marketingbeleid oog moet hebben voor álle Nederlanders. ▼…
‘Een simpele vraag kan mensen in beweging zetten’
De wereld is… tja, zeg maar gerust onrustig. Oorlog aan de randen van Europa, digitale dreiging, klimaatstress, geopolitieke spanningen. Het is best veel. En eerlijk gezegd: het idee dat veiligheid ooit vanzelfsprekend was, voelt inmiddels een beetje naïef. Maar juist daarom ben ik blij met signalen dat we ons als samenleving aan het herpakken zijn….
Moodindicator Q2 2025 – Research revenues higher or the same
Efamro, the European Research Foundation, published a new Moodindicator, this time with the results for Q2 2025. The results give a good indication of the development of the European research industry, particularly when comparing the results to the results of the previous waves. ▼ The top line results are: Overall base is 211. Results are from 11…
Omvangrijke dataset nieuwsbedrijven voor Nederlands AI-taalmodel GPT-NL
TNO en de leden van NDP Nieuwsmedia slaan de handen ineen voor de verdere ontwikkeling van GPT-NL, het eerste grootschalige Nederlandse AI-taalmodel dat volledig wordt getraind op rechtmatig verkregen data. ▼ De leden van NDP Nieuwsmedia stellen een omvangrijk deel van het archief van nieuwsartikelen van meer dan 30 landelijke en regionale nieuwstitels beschikbaar om…
Emoties herkennen met AI ‘dubieus en risicovol’
Steeds vaker gebruiken organisaties AI om emoties bij mensen te herkennen. Emotieherkenning gaat echter uit van omstreden aannames over emoties en de meetbaarheid daarvan. Als het toch wordt ingezet, brengt dit risico’s en ethische vragen met zich mee. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI & Algoritmes Nederland. ▼ Je stem…
Ontwerp ISO 20252-norm nu ter beoordeling
Het ISO Technisch Comité 225 (TC225) – bestaande uit marktonderzoekers en kwaliteitsauditors van over de hele wereld – heeft het herziene ontwerp van de ISO 20252-norm vrijgegeven voor openbare consultatie. De research-, insights- en analytics-community, wordt uitgenodigd om dit ontwerp te beoordelen en feedback te geven. ▼ Nu onderzoekspraktijken zich snel ontwikkelen als reactie op…