ARTIS en Ipsos I&O bundelen de krachten om de maatschappelijke impact van de Amsterdamse dierentuin inzichtelijk te maken: mensen inspireren om in verbinding te leven met natuur. Het onderzoeksbureau helpt ARTIS om beter te begrijpen wat bezoekers denken, voelen en verwachten, en hoe de organisatie haar positieve impact verder kan vergroten.
▼
Data voor een leefbare wereld
Met jaarlijks ruim 1,3 miljoen bezoekers ziet ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius de samenwerking als een logische stap.
“Onze missie is om bij te dragen aan een gezonde en leefbare wereld. Samen met Ipsos I&O onderzoeken we hoe we mensen kunnen inspireren om daar zelf iets voor te doen. Data helpt ons beter te begrijpen hoe we dat effect bereiken.”
Onderzoek dat verschil maakt
Volgens Paulien Schieven, commercieel directeur bij Ipsos I&O, sluit de samenwerking goed aan bij de maatschappelijke ambities van het bureau.
“ARTIS is veel meer dan een dagje uit. Met data en inzichten willen we hen helpen om impact tastbaar te maken en bezoekers actief te betrekken bij natuur en duurzaamheid.”
Het kernteam van Ipsos I&O, onder leiding van Koen van der Wal en Sjoerd van Heck, gebruikt diverse databronnen om stuurinformatie te leveren waarmee ARTIS haar missie concreet kan bijsturen en evalueren.
De relevantie voor het vak
De samenwerking laat zien hoe onderzoek en data steeds vaker worden ingezet als instrument voor gedragsverandering en maatschappelijke impact. Niet alleen commerciële merken, maar ook publieke organisaties gebruiken inzichten om richting te geven aan strategie en beleid.

