Vorige week werd het inzetten van BN’ers voor gokreclames verboden. Gaat dat helpen? De meningen zijn verdeeld. Unravel Research keek naar hun database van commercials en peilde de effectiviteit van BN’ers in reclame. Goed gegokt want die effectiviteit is er wel degelijk.
Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra…, bekend Nederland was goed vertegenwoordigd in de reclames van online gokaanbieders nadat online gokken in oktober vorig jaar legaal werd. Tot nu dan, want vorige week werd het inzetten van BN’ers in gokreclames verboden. Dat is niet voor niets: omdat BN’ers als rolmodellen worden gezien zouden zij de drempel om te gaan gokken nog lager maken. Is het effectief om BN’ers te verbieden in gokreclames? Unravel Research deed een meta-analyse in hun database van ruim 900 commercials. Ze vergeleken kansspel-commercials inclusief BN’ers met kansspel-commercials zonder. De conclusie? BN’ers verhogen de effectiviteit met 26%.
Prominent
De legalisering van online gokken had zo zijn redenen. De vermeende positieve effecten waren een veilige speelomgeving, beter toezicht op mogelijke gokverslaving en eerlijke informatie over gokken. Maar met de legalisering van online gokken kwam ook de opmars van online gokreclames. Weliswaar zag je die pas na 21.00 uur, maar dan meteen ook lekker prominent; tot wel drie gokreclames per reclameblok aan toe. Uit veel hoeken hoorde je de alarmbellen rinkelen. Want meer reclame zorgt voor meer verslaving, stellen experts.
Om die reden heeft de overheid het inzetten van BN’ers nu verboden. Een goede ontwikkeling, blijkt uit een analyse van Unravel Research. Zij voeren wekelijks reclame-onderzoeken uit door een kijkje te nemen in het brein van de consument. Om op die manier niet alleen de bewuste, maar vooral ook de onbewuste effecten van reclame meetbaar te maken. Unravel doet het onderzoek met EEG en eye-tracking.
Boost
Uit de analyse van kansspel-commercials blijkt dat reclames met bekende personen maar liefst 26% effectiever zijn dan reclames zonder bekende personen. Daarnaast trekken bekende personen aandacht, waardoor de reclame in zijn geheel beter wordt bekeken.
Zeker wanneer BN’ers likeable en aantrekkelijk zijn, of bepaalde associaties oproepen die passen bij een bepaald product, geven zij een boost aan effectiviteit van reclame. Het inzetten van BN’ers in gokreclames heeft dus wel degelijk effect op het (gok)gedrag van consumenten, en het verbieden van dit soort reclames is dus een goede zet om verslaving tegen te gaan, zegt Unravel.