Drie brancheorganisaties, de Insights Association (IA), de Market Research Society (MRS) en ESOMAR, hebben aangekondigd dat ze samen ‘fraude willen bestrijden’ en risico’s rond datakwaliteit willen aanpakken. De organisaties proberen op die manier twijfelachtige enquêtes door bureaus of bots te voorkomen door te laten zien hoe je fraudedetectie uitvoert. Daarnaast willen ze de kwaliteit van data nagaan in kwalitatief onderzoek (face-to-face en online).
De drie organisaties zijn ook van plan om forums te organiseren om het bewustzijn te vergroten, alsmede presentaties en discussies met experts. Bovendien zal elke organisatie zich inspannen voor normering en training rond gebieden zoals kwaliteit van data. Er zijn al bijeenkomsten om richtlijnen voor best practices te formuleren, definities te verfijnen en ze te coördineren.
Jane Frost, de CEO van de Engelse brancheorganisatie MRS zegt: ‘Frauduleuze activiteiten worden steeds geavanceerder, vooral in online onderzoek. Het vormt een aanzienlijk risico voor de toekomst van onze sector en het internationale partnerschap is een belangrijk middel om risico’s het hoofd te bieden. Slecht onderzoek heeft een catastrofale impact op de besluitvorming en aangezien bedrijven en organisaties over de hele wereld voor economische, politieke en sociale uitdagingen staan, moet onze sector nu meer dan ooit prioriteit geven aan hoogwaardige gegevens en inzichten.’
Bron: mrweb.com