Consumentengedrag blijft veranderen in het kielzog van de technologische en economische ontwikkelingen én de maatschappelijke verschuivingen die ons te wachten staan. Colin Wong, Principal Consultant bij Insights Heroes, keek eens serieus in de glazen bol en in de data over 2024 en voorspelt wat we kunnen verwachten in 2025.
▼
1. Duurzaamheid en bewust consumeren
In 2024 werd duurzaamheid een belangrijke factor in het koopgedrag, beïnvloed door onze zorgen om het milieu. In 2025 zullen consumenten nog meer transparantie willen zien van merken, zeker waar het gaat om de ecologische voetafdruk en de oorsprong van producten. De greenwashing-trend zal naar verwachting averechts werken; consumenten worden sceptischer over oppervlakkige claims. Dat zal de groei bevorderen van echte keurmerken, en innovaties en een circulaire economie mede stimuleren.
2. Digitale transformatie en hyperpersonalisatie
Vorig jaar was er al een opkomst te merken van AI-gestuurde aanbevelingen, gepersonaliseerde winkelervaringen en gerichte advertenties. In 2025 zullen de hypergepersonaliseerde ervaringen toenemen, als gevolg van AI en machine learning.
Consumenten verwachten die gepersonaliseerde benadering ook, op basis van hun voorkeuren, locatie, gedrag in het verleden en zelfs hun stemming. Virtuele assistenten en conversational commerce worden intuïtiever, met naadloze integratie op verschillende apparaten en platforms. Merken zullen nog diepere en geïndividualiseerde banden met consumenten opbouwen, waardoor een verschuiving van massamarketing naar micromarketing ontstaat.
3. Hybride winkelgedrag
De COVID-19-pandemie versnelde de acceptatie van online winkelen, maar vooral in 2024 werd duidelijk dat consumenten vooral een hybride aanpak waarderen. Winkelervaringen werden gecombineerd met e-commerce. In 2025 zal de trend zich voortzetten.
Consumenten verwachten gemakkelijke overstappen tussen online en offline, zoals buy-online-pick-up-in-store (BOPIS), virtuele try-ons en realtime voorraadbeschikbaarheid. De vraag naar meer beleving in de winkel – de integratie van digitale en fysieke elementen – zal groeien, vooral onder jongere generaties.
4. Gezondheid en welzijn als holistische levensstijl
In voorgaande jaren waren gezondheids- en welzijnstrends grotendeels gericht op fysieke fitheid, mentaal welzijn en voeding. In het nieuwe jaar zullen deze trends zich verdiepen, met een nog grotere focus op holistische gezondheid. Consumenten verwachten producten en diensten die aansluiten bij hun mentale, emotionele en sociale welzijn.
Slaapoptimalisatie, mindfulness en gepersonaliseerde fitnessplannen worden mainstream, waarbij merken wellnessfuncties integreren in alledaagse producten. Wearables en gezondheidsapps zullen ook terrein winnen, met realtime feedback en gepersonaliseerde aanbevelingen.
5. Prijsgevoeligheid en economische onzekerheid
In 2024 beïnvloedden inflatiedruk, stijgende kosten van levensonderhoud en geopolitieke spanningen de consumentenbestedingen. Prijsgevoeligheid zal in 2025 een groot punt van zorg blijven, vooral onder middeninkomens en prijsbewuste consumenten. Merken zullen een evenwicht moeten vinden tussen betaalbaarheid en kwaliteit, en consumenten zullen eerder geneigd zijn prioriteit te geven aan aankopen van waarde.
Kortingssystemen zullen verder evolueren, met een toenemende vraag naar abonnementsdiensten, combinatie-aanbiedingen en loyaliteitsprogramma’s. Bovendien kunnen consumenten aangetrokken worden tot merken die flexibele betalingsopties aanbieden, zoals ‘koop nu, betaal later’.
6. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en merkactivisme
Sociale rechtvaardigheid en verantwoordingsplicht zullen in 2025 verder aan kracht winnen. Consumenten, vooral Gen Z en millennials, zullen vaker kiezen voor merken die een overtuigend standpunt innemen over sociale, politieke en milieukwesties.
Ethisch leiderschap zal een doorslaggevende factor zijn voor merkloyaliteit. Van bedrijven wordt verwacht dat ze niet alleen denken aan winst, maar ook aan maatschappelijk welzijn. Merken die zich beijveren voor sociale verantwoordelijkheid, zullen waarschijnlijk een concurrentievoordeel behalen. Merken die daar niet in slagen, verliezen het vertrouwen.
7. Opkomst van de co-creatie
Consumenten zullen zich vaker opstellen als (co-)creator. Dat doen ze op socialemediaplatforms en op e-commerce-sites. Dat mensen zelf content maken, levert nieuwe marketingmogelijkheden op voor merken want zo komen ze in contact met nichegemeenschappen. De trend zal verder gaan dan productaanbevelingen en zich richten op samenwerkingen, waarbij consumenten actief kunnen co-creëren samen met merken of kunnen deelnemen aan partnerprogramma’s.
8. AI en automatisering in consumentendiensten
De groei van AI in de klantenservice was al duidelijk in 2024. Dit jaar zullen AI-gestuurde chatbots, spraakassistenten en virtuele servicemedewerkers nog gewoner worden en consumenten direct en on-demand helpen.
De nadruk zal echter verschuiven van eenvoudige automatisering naar meer geavanceerde, empathische interacties, want consumenten eisen gepersonaliseerde, ‘human’ benaderingen, zelfs in geautomatiseerde diensten. Merken zullen in hun klantenservice een evenwicht moeten vinden tussen efficiëntie en emotionele intelligentie.
Bron: greenbook.org