De bank in je achterzak -trends in de financiële sector

Door Geplaatst door de redactie | 23-03-2023

We bevinden ons op een uniek moment, gevangen tussen de oude (pre-covid) en de nieuwe wereld, met een ongekende onzekerheid en een technologie die ons (te) snel voorwaarts duwt. In What Matters 2023 van Human8 worden 12 trends gesignaleerd die merken houvast bieden bij het ontwikkelen van een relevante en betekenisvolle toekomst. In deze blog van Arjan Veninga gaat hij in op vier trends binnen de financiële sector.

1. De bank in je achterzak

Futuristen noemen de huidige situatie een ‘permacrisis’ (permanente crisis), waarin we ons financieel flexibel moeten opstellen en ons moeten voorbereiden op onverwachte uitgaven. Via bankapplicaties dragen we onze financiën als het ware in onze achterzak, iets wat te allen tijde gebruikt kan worden om betalingen uit te voeren en te investeren. Daarom bieden banken en verzekeraars allerlei apps en welzijnstools aan die verbonden en geïmplementeerd zijn met ons leven, en in de cloud hangen. Ze worden ook ‘geïntegreerde financiën’ genoemd.

2. Van gepersonaliseerd tot persoonlijk

Naast AI-personalisatie is er meer behoefte aan empathie en persoonlijke interactie voor financiële planning en vermogensbeheer. Er is de laatste jaren steeds meer vraag naar advies en financiële therapie. Sommige merken gaan ver(der) voor mensen die te maken hebben met ongelukkige omstandigheden of weinig vertrouwen, om zo de financiële diensten toegankelijker en inclusiever te maken. Commonwealth Bank lanceerde een Financieel Onafhankelijke Hub om financieel misbruik tegen te gaan. Ook fintech-bedrijven maken gebruik van spelelementen bij het geven van financieel onderwijs.

 

3. Verrijkende relaties

Ondanks dat bedrijven meer toegang geven tot financiële ondersteuning, merken we op dat mensen zich eenzamer en afstandelijker voelen dan ooit tevoren. Bedrijven zoals Nationwide beloven vestigingen te openen waar mensen met eenzaamheid worden opgevangen.

Banken willen voornamelijk aanwezig zijn in de metaverse, waar een immense mogelijkheid tot interacties ligt. Ze kunnen zo klanten inspireren en onderwijzen via trainingen, concerten, spelletjes, digitale valuta en crypto. Als laatste zien we dat crowdfunding, blockchain en P2P-platformen meer opkomen als connectiemiddel tussen banken en hun klanten.

4. Bewakers van het universum

Het groene financiële ecosysteem breidt zich snel uit: groene investeringsplatformen, milieurisicoanalyses voor verzekeringen en investeringsprojecten voor de biodiversiteit. Hoewel al veel wereldwijde activiteiten te zien zijn, is er nog een lange weg te gaan, voornamelijk in lokale gemeenschappen. Greenwashing is het grote risico dat hieraan verbonden is. Verzekeraar Zurich lanceert verschillende uitdagingen op Instagram, met telkens een aanpak van een ander milieuprobleem. Aan het einde van elke uitdaging wordt gemeten hoeveel koolstof er bespaard werd.

 

Contact?

Hoe kan jouw merk meer financiële controle bieden in het dagelijkse leven en gepersonaliseerd of zelf persoonlijk worden? Hoe beschermen jullie de toekomstige generaties?

Wil je zien hoe de consumententrends zich manifesteren in de financiële sector, en hoe onze Square – een insight community platform – u hiervoor kan helpen? Contacteer ons vandaag!

Auteur: Arjan Veninga, Senior Business Director, Human8

Dit is deel 2 uit een serie van drie over trends in 2023. Zie hier voor deel 1.

Human8 is Kennispartner van Daily Data Bytes

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?