AI biedt een veelheid aan gegevens voor advertentieonderzoek, van het onderzoeken van klantvoorkeuren tot het doorzoeken van enorme datasets van campagnes. Maar hoe kun je AI gebruiken om marktonderzoek te versnellen en de strategie te verbeteren? Patrick Moriarty, SVP Analytics bij Kantar North America, onderzoekt de rol die kunstmatige intelligentie kan spelen in reclameonderzoek en schreef er een artikel over voor Warc.com.
1. Analyseer het digitale ecosysteem om trends te identificeren
AI helpt marketeers om een betere luisteraar te zijn. Het onderzoeken van klantsentiment, voorkeuren voor producten en online beoordelingen, gebeurt met AI op hoge snelheid en op grote schaal. AI verzamelt en combineert voortdurend data. Die vormen de context voor onderzoeksvragen rond specifieke producten en specifieke branches. Je kunt als het ware een breed net uitwerpen over mensen die op allerlei momenten over merken praten.
Een trendrapport dat analyseerde hoe mensen – tussen 2018 en 2023 – online over voeding dachten, laat zien dat consumenten in hun zoekgedrag en via social media darmgezondheid en plantaardige eiwitten als top-of-mind-problemen zagen. Dat gaf de voedings- en drankensector data zonder dat ze maanden nodig hadden om hun eigen onderzoek uit te voeren.
2. Creatief testen versnellen met voorspellende analyses
Schaalbaar en efficiënt onderzoek is de basis voor effectieve creatieve campagnes, mediaplanning en strategie. Testen is de volgende stap. Daar komt AI om de hoek kijken omdat het snel data in kaart kan brengen, vooral ook die van eerdere campagnes. Dat helpt de marketeer in de opzet van nieuwe campagnes. Het analyseren van datasets van de eigen campagnes is een goed begin, en data van buiten kunnen helpen om de advertentieanalyses te verdiepen. Zo is te voorspellen wat de uitkomsten zullen zijn van nieuwe campagnes.
AI voorspelt niet alleen mogelijk succesvolle creatieve strategieën, maar het verbetert ook het testen van creatieve ideeën. Creatieven kunnen sneller handelen en nieuwe uitingen eerder op de markt brengen. Dat geeft marketeers weer de mogelijkheid om nieuw advertentiemateriaal realtime te onderzoeken en te testen, en campagnes snel aan te passen.
3. Campagneprestaties optimaliseren met realtime inzichten
Marketeers krijgen door AI steeds meer data over campagnes. AI stelt adverteerders en bureaus in staat om de meest impactvolle campagnefactoren te leren kennen en hoe die factoren de prestaties realtime bepalen.
AI zorgt ervoor dat je het meeste uit het budget haalt. Soms kan AI al op eigen houtje campagne-onderdelen aanpassen en zo de efficiency verbeteren. Natuurlijk is de menselijke inbreng nog steeds van vitaal belang, maar AI-hulpmiddelen vergroten wel het effect van de campagne.
Naarmate marketeers meer werken met data, zullen ze ook de insights verdiepen. Met AI zijn de resultaten van campagnes eerder beschikbaar en kunnen ze worden teruggekoppeld naar onderzoek, waardoor er een betere cyclus ontstaat van onderzoek en resultaat.
Door menselijke expertise te koppelen aan diepe datasets en het vermogen van AI om betekenis uit onderzoek en analyse te halen, kunnen marketeers campagnes sneller dan ooit van tevoren testen en optimaliseren.
Bron: warc.com